2009/12/16 Pavel Machek <pa...@ucw.cz>:
> Licence je smlouva v _autorskopravnim vyznamu_. OdBL se snazi fungovat
> i bez autorskyho prava, coz je presne to co proti ni mam.

Moment, moment, to otáčíte naruby. Slovo _licence_ má několik významů,
jeden z nich je autorskoprávní. Slovo smlouva má v podstatě význam
jediný – dohoda dvou či více stran. Smlouvou (resp. návrhem smlouvy)
je ODbL i CC-BY-SA úplně stejně.

Máte ale pravdu v tom, že ODbL se snaží trochu fungovat i v případě,
že příslušné databázi neposkytuje právo nějakého státu žádnou ochranu
(autorským právem a právy souvisejícími). V takovém případě by v
takovém státě mohl tu databázi kdokoli používat bez ohledu na to, co
CC-BY-SA tvrdí, zatímco ODbL se snaží nějakou ochranu poskytnout
alespoň na základě smluvního vztahu. Viz dále:

> Presne. Nefunguje o nic lip nez CC-BY-SA, coz je trochu ubohy.

_V tomto extrémním případě_ nefunguje IMHO ani ODbL, ale je to opravdu
extrémní příklad, který se netýká práva ČR (a EU). Ale taky bych
takovou věc z ODbL nejradši vyhodil.

> Ale tohle nevypada
> dobre:
>
> Open Data Commons has no formal relationship with you. Your receipt of
> this document does not create any kind of agent-client
> relationship. Please seek the advice of a suitably qualified legal
> professional licensed to practice in your jurisdiction before using
> this document
>
> ...tady mi rikaj ze si kvuli tomu abych si stahnul OSM mam najmout pravnika.

Nesmysl. To pouze říká, že jen kvůli tomu, že plánujete využít
licenci, kterou připravili, ještě nejsou vaším právním zástupcem.
Prakticky stejný text je v úvodu a závěru CC-BY-SA.

> Hodne. Vyzaduje shrink-wrap.

V celém textu ODbL se nevyskytuje slovo wrap, ani shrink, ani click.

> Ne, neni. Umoznuje vydat papirovou mapu na zaklade OSM dat a zakazat
> jeji kopirovani.

Ano, beru, že na toto máme odlišný názor, jen upozorňuju, že IMHO
takovou věc ve většině případů zakázat ani nelze, nemáte na to
prostředky (kromě těch specificky upravených ve smlouvě, proti kterým
výše brojíte), protože pokud z databáze OSM vezmu cojávímtřeba
souřadnice restaurací v okolí svého tábořiště a vyrobím z nich mapku
na svůj web, tak k tomu _nepotřebuju_ souhlas pořizovatele té
databáze. Ten je potřeba pouze k „zužitkování celého obsahu databáze
nebo její kvalitativně nebo kvantitativně podstatné části“. Tezi, že
by snad obsah OSM byl chráněn přímo samotným autorským právem jako
autorské dílo, moc nezastávám.

P.S. Jednou z _pro mě_ trošku spornějších věcí v tom návrhu je fakt,
že se vzdáváme případné autorskoprávní ochrany _obsahu_ té databáze.
Sice je to asi extrémně okrajová věc, ale pokud by někdo např. k
nějakému hradu vložil do tagu description přidal několikastránkové
pojednání o historii toho hradu, tak se má vzdát autorskoprávní
ochrany tohoto textu.

-- Petr Kadlec / Mormegil