9. feb. 2012 17.56 skrev Carsten Nielsen <list_re...@toensberg.dk>:
> Busruter kan faktisk godt være markeret fysisk på bus standere, men det er
> vist en detalje, det er mere et spørgsmål om at busruter
> administreres af bus selskaber som kan ændre disse efter behov, og hvordan
> får vi så OSM til at følge med ? Skal vi til at importere disse også,
> eller skulle vi ikke bare have dem liggende ved siden af og så kan de
> rutnings systemer der har brug for dem tage dem derfra ?

Grundlæggende er jeg til dels enig, også fordi jeg synes det er
pokkers besværligt at tegne ruterne ind i OSM, men det bliver hurtigt
lidt teoretisk:

- vi har i øjeblikket ikke noget sted at have dem liggende ved siden af
- vi har ikke data vi kan importere fra nogen busselskaber så vidt jeg ved
- de fleste busruter er faktisk ret konstante, ændringer kommer som
regel med års mellemrum (af gode grunde for busselskaberne trykker jo
en masse materiale om ruterne)
- der er allerede konsensus om at putte ruter ind og accepterede tags
- der er allerede masser af data, måske endnu ikke så meget i Danmark
- ruterne er faktisk fysisk synlige i og med de er skiltede på stoppestederne

Jeg er ærlig talt lidt overrasket over at folk udleder så meget af
Frederik Ramms indlæg.

http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2011-December/061288.html

Som jeg læser det, brokker han sig over kvaliteten af dataimportering
(at man ikke bare skal dumpe data ned i OSM uden hensyntagen til
communitiet), og så efterlyser han en løsning på at få mere data ind
uden at det gør det hele mere besværligt for andre; vel og mærke en
løsning, ikke at folk stopper med at indsamle data.

Ole