Jeg er også en gammel mand. Jeg afviser ikke problemet på nogen måde. Al begyndelse er altid svær, og man skal lære i en uendelighed indtil man er klar til at blive hægtet af. Jeg er af den formodning, at internettet og alt hvad det bliver brugt til, herunder også OSM, bringer os stadigt nærmere en fælles forståelse. Fællesskab kræver også fælles begreber. Her stiller jeg op for det engelske, fordi dansk er håbløst i den sammenhæng og fordi jeg nødig vil i gang med at lære f.eks. kinesisk. Jeg har lidt kommentarer til din ellers glimrende liste over frække OSM begreber: En (OSM) Mapper er en person der primært samler på kortdata og lægger disse ind i en database, sekundært tegner af efter et luftfoto. To Map, er altså ikke primært at tegne. En (kort)renderer er et program som fortolker kortdata og herudfra frembringer et kort. Survey betyder opmåling, men ikke nødvendigvis med målebånd. I vores regi giver målemetoder som stenkast, skridt, øjemål, lokalkendskab og GPS både anledning til færre fejl og misforståelser og et mere interessant kort, end tegning af et område man ikke kender, efter et luftfoto. En postkode relation er et område der hører til et bestemt postnummer, f.eks. som 4640 relaterer sig til Faxe.