Uffe Kousgaard skrev:
> Der forekommer en del vejnavne, der er stavet som "Gl Xvej", "Gl. Xvej"
> m.m.

Det ville være godt, hvis du kunne give et par eksempler på sådanne
vejnavne - så er det nemmere at forholde sig til.

> Så vidt jeg har forstået bør disse nu være "Gammel Xvej".

Det er korrekt.

> Kan det rettes globalt?

Nej. Det kræver vurdering i hvert enkelt tilfælde. Står "Gl" fx. for
"Gammel" eller "Gamle"? Eller værre endnu: Står "Dr." for "Doktor" eller
"Dronning"?

Et eksempel på, hvor galt en global rettelse kan gå kan findes her:
http://www.microformats.dk/2011/08/09/geografisk-arvesynd/

> Har det været rettet tidligere, men det er resultatet af brugere, der
> har rettet tilbage?

Det er svært at vide uden konkrete eksempler.

Tidligere var der en fin side på http://osm.rasher.dk/tools, hvor man
kunne finde frem til potentielt defekte vejnavne. Men den er
tilsyneladende nede i øjeblikket.

Men i alle tilfælde var der en del vejnavne, hvor det ikke umiddelbart
var muligt at gætte, hvad der var rigtigt uden at besøge stedet. Det kan
være, at du er faldet over nogle af dem.

- Jørgen