On mandag den 13. november 2017 13.03.50 CET Niels Elgaard Larsen wrote:

> Færdselsloven siger:
>
> ==
>  Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på
>  cykelstien.
> ==
>
> Hvorimod det om fællesstier hedder
> (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=180061):
>
> ==
> Trafikanter på fællessti skal udvise gensidig hensynsfuldhed, jf.
> færdselslovens § 3, stk. 1.
> ==
>

> Det synes jeg er en ret afgørende forskel.

Bemærk at i den side som Sonny henviser til, foreslås der at man kan tagge
fællesstier som highway=cycleway;foot=designated.

Og jeg må lige igen bemærke at jeg de første år af min "karriere" brugte
highway=path systemet meget indtil jeg gradvist indså at det på grund af
diverse "cornercases" mm i praksis ikke var mere ideelt  end at bruge
highway=cycleway osv. Tingene bliver ikke perfekte uanset hvilket system vi
bruger og så er det efter min erfaring bedre at holde sig til det forholdsvist
simple (http://en.wikipedia.org/wiki/en:KISS_principle).

> [...]
> en cykel.
>
> Dels fordi når man cykler på sådan en sti, så er det godt at vide, at
> man skal tage hensyn til gående. Og nogen gang stå af cyklen undervejs.
>
> På en af mine mapillary-ture cyklede jeg faktisk på noget, som var en
> cykelsti i OSM og mødte en gående kvinde med en lille hund. Hunden
> hoppede ud foran mig. Heldigvis kørte jeg meget roligt af hensyn til
> Mapillary-billederne og nåede at stoppe, men jeg var ikke stolt af
> situationen. Især ikke da jeg fandt ud af, at det ikke var en cykelsti.

Jeg har et par gange tilsvarende med nød og næppe undgået at påkøre hunde der
umiddelbart foran mig har krydset over i min bane og det til trods for at jeg
kørte aldeles reglementeret.
En gang jeg på en liggecykel kørte på en cykelsti i udkanten af Odense mødte
jeg en hest med rytter og netop da jeg passerer dem, giver hesten et sideværts
spjæt af forskrækkelse ...
Sidste år passerede jeg en stor schæfer (i lang snor) som helt uden varsel
springer op og placerer sit tandsæt i min højre balle...
Så uanset hvilken type vej eller sti jeg nu cykler rundt på er jeg altid
ekstra opmærksom når jeg skal passere dyr eller små børn.

Der er masser af stier og veje i OSM, som på grund af begyndere med minimal
erfaring eller "sjove ideer", er tagget på alle mulige mærkelige måder, og jeg
skal også minde om indtil vi fik adgang til SDFE's luftfotos (og ikke mindst da
vi brugte Fugro) kunne det ofte være vanskeligt at vurdere om en sti var den
ene eller anden type.  Jeg har gennem årene ryddet op i rigtig meget af det,
men man kan stadig ikke regne med at stier/skovveje mm er tagget
tilnærmelsesvist korrekt og ikke mindst derfor bør man køre efter forholdene
ude i virkeligheden og ikke efter hvad der er i OSM.