Dit is een goed en heel erg primair discussie punt. Feitelijk is het nu
zaak de toekomst van OSM goed in te stappen.

Ik had ook al aangegeven op de OSM dev lijst, dat het goed zou zijn als
er een plan werd geschreven voor servers en beheer.
En dat we misschien zouden moeten aankloppen bij wikipedia voor advies
over hoe je dat het beste kan aanpakken.
De verwachtingen zijn dat het verkeer en de hoeveelheid gegevens in de
tijd gezien behoorlijk rapido zullen gaan stijgen, in die zin zal
OpenStreetMap mogelijk op Wikipedia gaan lijken. Wikipedia heeft die
groeistuipen al gehad en wij zouden er van kunne profiteren dat zij de
pitfalls al hebben gehad.

Momenteel is dit:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Image:OSM_Components.png de
meest actuele schets van de OpenStreetMap systeem architectuur.

Daarnaast is er een beschrijving van de huidige hardware op:

http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Servers

En de status is terug te vinden op:

http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Platform_Status

Welk(e) besturingssysteem(en) er op draaien is niet beschreven

Een aantal intuitieve zaken van mijn kant:

1) De database is MySQL; mysql heeft goede structuren ontwikkeld voor
loadbalancing. Hier zouden we ons over kunnen laten adviseren om een
duidelijker beeld te krijgen (waarschijnlijk kostenloos, de status van
OpenStreetMap is zo dat ik zeker weet dat mySQL graag haar naam
verbonden ziet) Als we weten wat mogelijk is, dan kunnen we bepalen wat
er op DB gebied nodig is.

2) Mijn gevoel zegt; dat het aantal render servers te klein is. Het
renderen is een behoorlijk stevig proces en ook hier zou onderzocht
moeten worden (door de mensen die er technisch in bekend zijn) hoe de
rendering kan worden verbeterd.

3) De ene webserver (www) zou een tweelingbroer moeten krijgen, dit om
bij uitval toch in de lucht te kunnen blijven. Twee productie machines dus.

4) Er is nu één dev server. Dit is link. In feite zou je moeten werken
met een treintje; dev -> test -> productie. Wanneer iets in dev wordt
ontwikkeld, dan gaat het naar de test server. als de test faalt, dan
wordt de test-server weer terug gebracht in zijn voorlaatste status,
gaat de test goed, dan wordt test geupgrade naar de nieuwe versie en
wordt er een korte periode schaduw gedraaid. Draait test goed, dan ga je
na een week migreren naar productie. etc. etc. Er zou feitelijk een
aantal servers identiek aan elkaar moeten zijn qua hardware, zodat je
met disk-images steeds schaduw kopieen voor en achter uit kan slingeren.

De rest van het server park is niet relevant (wiki/list etc.)

Zijn er mensen met meer ideeen? Misschien kunnen we langzaam een plan
opbouwen en dit aan Steve voorleggen? Ik denk namelijk dat die jongen zo
druk is dat hij af en toe overloopt. En ik vind dat we onze godfather
moeten eren en niet moeten overwerken... Ik weet niet in welke mate
Steve bereid is dingen uit handen te geven, maar hij zou langzaam aan
echt in de rol van pr-ambassadeur kunnen groeien en ondertussen een
organisatie (van dedicatedd vrijwilligers) opbouwen waar hij volledig
vertrouwen in heeft.

Graag ideeen!

--

Milo van der Linden
[EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
[EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
[EMAIL PROTECTED] <mailto:[EMAIL PROTECTED]>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteerd mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bijbehorende
voorwaarden.