On Tuesday 31 July 2007, Zoran Kovacevic wrote:

> Wanneer pak je dit op?

Dit hebben we afgelopen weekend eigenlijk al gedaan. Henk Hoff bijvoorbeeld
heeft de AND data van Assen bekeken en ik die van Nuenen. Het bleek dat de
data, zoals bekend, wat verouderd was (een aantal nieuwbouwwijken in Assen
ontbraken), maar de kwaliteit leek op zich goed, met een paar kanttekeningen:
- In het algemeen lijkt de AND data wat betreft precisie erg goed: er worden
veel segmenten gebruikt (bijvoorbeeld meerdere in flauwe bochten).
- Ik heb op tenminste één plaats een "topologisch" foutje kunnen vinden: een
straat die is doorgetekend terwijl het laatste stuk voetpad is.
- Straatnamen lijken op het eerste oog goed, in OSM data heb ik al een aantal
keer fouten gevonden in straatnamen (ook in mijn eigen deel), in de AND data
nog niet (lijsten vergeleken van Nuenen).
- Er wordt geen onderschijd gemaakt tussen verschillende wegen waar geen
gemotoriseerde voortuigen mogen rijden (voetgangerszones, voetpaden en
fietspaden), deze worden allemaal met een "tonnage" van -1 aangegeven. Daarom
is in ieder geval besloten deze data van OSM te behouden.
- De kustlijndata is veel beter dan we nu hebben. Ook veel riviertjes en
sloten zijn aanwezig, maar zouden met hoge resolutie luchtfoto's nog iets
beter kunnen. Waarschijnlijk kan deze data zonder meer uit AND overgenomen
worden.
- ... Misschien dat anderen die de AND data gezien hebben dit nog kunnen
aanvullen?

Over het algemeen heb ik het gevoel dat de data van goede kwaliteit is, en
waar nodig met lokale kennis goed is aan te vullen. Zoals afgelopen weekend
ook is opgemerkt: na het overschrijven van de huidige OSM data kan je
eenvoudig controleren of er zaken niet kloppen in de AND data en die
repareren:
- van de delen die je zelf gemapt weet je nog wel hoe het eruit zou moeten
zien
- de OSM data blijft sowieso nog een tijd op een andere server leven

De delen die nu al vrij compleet zijn in OSM worden iig niet vervangen of
later teruggeplaatst (en dit laatste blijft dus sowieso nog lange tijd
mogelijk).

--
Freek