On Tue, 2007-07-31 at 13:19 +0200, Gert Gremmen wrote:
> Er zit nog een ander aspect aan
> het overnemen van "geverifieerde data"
> dwz door onszelf gegenereerde gegevens, met
> die van AND, waarvan de kwaliteit nog onbekend is.
> Met name het optreden van de zogenaamde Easter eggs, straatnaam- en
> spelfouten, al dan niet expres aangebracht,  en de correcte
> implementatie van
> eenrichtingsverkeer, drempels en  begin en einde van fietspaden en
> verkeerpaaltjes.
>
> Neem bijvoorbeelde de montevideostraat in rotterdam.
> Iemand daar al eens overheen gereden en wat waren de conclusies ???

> [...]

Dit is een manier om er naar te kijken, ik zal nu een andere manier
beschrijven:
Op het moment dat we een kaart hebben die bijna "compleet" is, waarbij
compleet gelijk staat aan de huidige standaarden van kaarten zoals die
van tomtom/teleatlas, begint de fun pas echt. In vergelijking met nu
zijn er een aantal dingen extra mogelijk:
- Het schrijven van routeringssoftware, waaronder on- en offline
routeplanners. (dit is nu wel mogelijk maar vrij zinloos, vanwege de
incompleetheid en het ontbreken van routeringsinfo)
- het gebruiken van de kaart voor verschillende doeleinden waarvoor je
een redelijk complete kaart nodig hebt.

Daarnaast kunnen we ons gaan concentreren op "nieuwe" dingen zoals
kwaliteit van de data (ik vermoed dat er zowel in de AND data als in de
huidige OSM data incorrecte data zal staan), fiets- en voetpaden. Vooral
dat laatste is volgens mij iets wat osm weer uniek maakt, door de
overname van Teleatlas door tomtom vroeg men zich af of OSM beter kon
stoppen (zie post van Steve).  Als osm complete fietsnetwerken in kaart
heeft gebracht, biedt dat mogelijkheden die (nog) niet op een andere
manier mogelijk zijn.

Zoals anderen al hebben aangegeven lijkt uit steekproeven naar voren te
komen dat de AND data van goede kwaliteit is, mocht dit achteraf tegen
vallen kan uiteraard terug worden gevallen op de oude OSM data.

AND data: importeer zo snel mogelijk, dan kunnen wij ons concentreren op
nieuwe uitdagingen!!!!

Sander

P.S. ik zeg niet dat mijn mening beter is dan die van Gert, ik zeg
alleen dat er verschillende manieren zijn om er naar te kijken.