On Friday 04 January 2008, Stefan de Konink wrote:

> Alle nodes die geen onderdeel uitmaken van de standaard 'ways'. Oftewel
> alle informatie dragende nodes.

Ik zou zeggen alle nodes die tags hebben anders dan source, created_by, etc.
Zie JOSM wireframe view, de grotere vierkantjes.

> Op zich is het best leuk wat je met dit
> soort info kunt doen: "Vind een Chinees restaurant in de buurt..."

Zeker

> ...maar goed wanneer gebruik je dit soort informatie nu eigenlijk? De
> meeste mensen gaan toch naar een winkel/eethok omdat ze er goede
> ervaringen hebben. Het andere volk dat meer avontuurlijk is zoekt naar
> de eerste eet gelegenheid op zijn pad.
>
> Hoe vaak moet ik een brief posten en weet ik geen brieven bus te vinden?

In beide gevallen: je bent op vakantie en
- wil wat eten, maar kent niemand om van te horen wat een leuk restaurantje
is;
- hebt net kaarten gekocht en geschreven en wil ze nu op de bus doen (of: de
kiosk had geen postzegels en je zoekt een postkantoor om die te kopen).

Nog een andere:
- Je bent in een onbekende stad en wil zo goedkoop mogelijk parkeren, zo dicht
mogelijk bij het centrum.

> Oftewel: wanneer is het handig om te weten waar iets is? Bushaltes zijn
> best handig, maar je weet nog steeds niets als je geen tijden hebt of
> heuristiek per bushalte.

Heb ik er ook één voor :-)
- Je hebt net op 9292ov.nl gezien dat je uit kan stappen bij bushalte X en
vervolgens nog 10 minuten moet lopen naar straat Y:
  - waar is bushalte X;
  - hoe kom je van bushalte X naar straat Y?

Kortom: als je in een gebied niet bekend bent (nog een voorbeeld: je wil gaan
verhuizen en wil weten hoe de voorzieningen in een evt. nieuwe buurt zijn) is
goede, uitgebreide geo-data ontzettend nuttig.

P.S. waarom heeft nog niemand in deze thread
http://www.frankieandshadow.com/osm/ genoemd? Erg mooie service, alleen een
beetje langzaam.

--
Freek