On Saturday 23 August 2008, Skywave wrote:
> Alleen hebben ze in lelystad 'vreemde' huisnummers, waar het niet helemaal
> goed mee omgaat. Je hebt dan een straat die Wold 10 heeft met huisnummer
> 22, in de AND data en ook teleatlas/navteq wordt dit dan huisnummer 1022.

Ah, dat wist ik niet, ik vroeg me al af waar die huisnummers boven de 10000
toch vandaan kwamen. Toch is de AND data niet echt duidelijk in dit geval, de
even nummers van deze Wold zouden lopen 2 tot 21020. Kan jij dat toevallig
verklaren, of is het gewoon fout? Ik vraag me sowieso af hoe dat
AND/teleatlas/navteq systeem ooit goed kan werken: wat te doen met het
verschil tussen straat 1, nummer 11 en straat 11, nummer 1?

Als ik trouwens zoek naar straatnamen waar nummers in voorkomen kom ik
naast "Plein 1945" e.d. ook wat bijzonderdere "straatnamen" tegen:

Dalweg 12, huisnummer 5 (53.083177,6.874727)
Heerewaardensestr Hmp 330, huisnummer 3 (51.819982,5.397562)
Erasmusstraat Nr 06 32, huisnummers 6-32, Apeldoorn
R I Str 44, huisnummer 2 (51.909644,5.566632)
Zijwg N347 Hmp 21, huisnummer 144
Zywg N341 Hmp 150, huisnummer 7
Graan voor Visch 17, huisnummers 501-17410, Hoofddorp
Graan voor Visch 15, huisnummers 911-917, Hoofddorp
Ruiten A Kanaal Oost 5, huisnummers 1-3 (52.889774,7.10047)

En zo nog meer van hetzelfde... Zou het nuttig zijn om hier eens een volledige
lijst van te maken? Dus eigenlijk: heeft iemand zin om die problemen verder
uit te zoeken?

Verder nog ter informatie: blijkbaar komen dit soort huisnummers naast
Lelystad ook veel voor in Nijmegen, Wijchen, Hoofddorp, Zeist, Julianadorp en
op diverse industrieterreinen (bijvoorbeeld Ekkersrijt en De Run in Eindhoven
en Veldhoven). Bij de industrieterreinen is het trouwens zo dat, voor zover
ik weet, de huisnummers naar beneden worden afgerond (op 100-tallen
bijvoorbeeld) en dat dan de straatnaam wordt.

> Het beste om dit probleem op te lossen lijkt mij, om de 10 over te hevelen
> van het huisnummer naar de naam van de straat.

Als er een eenduidige manier zou zijn om dat te doen, dan wel. Maar als ik
alleen naar de data kijk kan ik daar niet uit opmaken welk deel van het
huisnummer eigenlijk bij de straatnaam hoort. Dat zal dus handmatig moeten
gebeuren.
Andersom kan ik natuurlijk wel gewoon de zoekfunctie aanpassen zodat hij ook
even probeert het laatste getal van de straatnaam af te halen en voor het
huisnummer te plakken. Dat heb ik dus maar gedaan, in de tweede zoekfase
wordt dit soort invoer ook afgehandeld. Interpolatie zal in een aantal
gevallen niet goed gaan omdat de notatie ambigu is, maar daar is zo niks aan
te doen.

> Dit zorgt ook voor een beter uitziende kaart, zie
> http://www.openstreetmap.org/?lat=52.50305&lon=5.49303&zoom=16&layers=B00FTF

Mee eens, ik heb dit bij Ekkersrijt ook al hier en daar gedaan.

--
Freek