> Heb je daarna wel de Gosmore .pak file opnieuw aangemaakt (gosmore
> rebuild)? Die config file wordt alleen gebruikt tijdens de rebuild.

Ik denk het wel.

> Dat kan maar dan bepaald je dus je tagging door de huidige standaard
> in Gosmore, dat lijkt me ook niet de bedoeling... Op kote termijn
> is het gewoon het beste om op elke weg waar niet gefietst mag worden
> dit als zodanig te taggen. Die informatie klopt dan en is altijd
> geldig, wat er ook voor uiteindelijke oplossing komt.

Ik zie niet in waarom op grote schaal informatie toevoegen aan de database
beter is dan het fixen van gosmore.

Het is in josm nu soms al moeilijk om door de bomen (AND tags, creator tags)
het bos te zien.

>  als

> Dat zeg je juist *met de verkeersregels*, die regels in Nederland
> kent Gosmore dus (nog) niet...

Dat heeft twee kanten:
1) er geen config file Nederland. Dat is geen probleem, die kunnen we gewoon
   gaan maken.
2) Maar het grotere probleem: we kunnen de huidige verkeersregels niet
   uitdrukken in de gosmore config file vanwege beperking in gosmore.

Punt twee is denk ik het belangrijkste. Dat kan gefixd worden zonder dat
iedereen het eens hoeft te zijn over de uiteindelijke oplossing voor dit
probleem.

> Hoe bedoel je dat? Een oplossing voor het maken van onderscheid
> tussen de verschillende landen is niet alleen nodig voor Gosmore
> maar voor elke routplanner die iets met OSM data wil doen. Zonder
> zo'n definitie kan een routeplanner alleen maar een gok doen.

Dat klopt. Maar het lijkt me helemaal niet logisch dat er heel veel
routing engines komen. Misschien naast gosmore nog 1 of 2, maar dan heb je
het denk ik wel gehad. De rest is denk ik user interface.

> Gosmore is n van de (zoniet d) krachtigste opensource routeplanners
> die ik ken en die iets zinnigs kan doen met OSM data. Als je een
> beter alternatief hebt hoor ik dat graag :)

Ik denk dat het juist van belang is om gosmore verder te ontwikkelen in een
richting die voor 'ons' gunstig is.

> Ja, als er binnen OSM geen overeenstemming komt over hoe de
> verkeersregels van verschillende landen tot uiting komen in de data
> dan zullen we dat moeten doen. Tenzij je alleen maar naar Nederland
> wilt kijken en de rest buiten beschouwing laat.

Ik denk dat je als demonstratie project best een 'gosmore-nl' zou kunnen maken
die config files heeft voor Nederland en een default voor de rest van de
wereld, die dan in Nederland de nederlandse regels toepast.

Ik denk dat dan al gauw mensen uit andere landen ook config files gaan maken.

> Dan zou het automatische update script waarschijnlijk op alle
> snelwegen moped=yes aanmaken (of moped=no verwijderen) en moeten
> alle stukken die hiervan afwijken opnieuw getagd worden.

Dat lijkt mij toch een situatie die voorkomen moet worden. Als je 1 keer een
weg invoert inclusief verkeersborden dan wil je toch niet later die weg nog
een keer langs moeten lopen omdat iemand een script gedraaid heeft?

Er zijn natuurlijk wel andere mogelijkheden. Je zou bijv. alles kunnen taggen
met 'nl:' tags, en dan automatisch de echte tags genereren. Dus bijv. een
nl:weg=autosnelweg, en dan automatisch highway=motorway, bicycle=no, etc.
toevoegen. En dan bijv. een nl:motorvoertuigen=verboden of nl:maximumsnelheid,
die dan omgezet worden in wat het op dat moment betekent.

Als dat doet dan weet je redelijk zeker dat de output van scripts ook echt
correct is.

Alleen moet dan iedere editor config files hebben voor verschillende landen.