Gert Gremmen wrote:

> Je doet een beetje flauw, met OSM bedoelde
> ik de dbase zonder relaties, dat hoorde je te begrijpen.

Mijn excuses dat het dan wat flauw overkwam. Overigens zie ik de
relations als integraal deel van 'de osm database', misschien dat daar
onze gevoelens over verschillen.

> Die naam tussen twee netwerken is helemaal niet nodig, maar ook niet
> hinderlijk (zolang die niet geplot wordt). Inderdaad is dat hulpdata
> voor
> de editor. Van mij blijven die stukjes naamloos, omdat ze die ook niet
> hebben.

Mocht mijn voorstel verder tot niks leiden, dan zou in ieder geval dit
nog wel in de NL wiki mogen komen. "Routes tussen 2 netwerken krijgen
geen naam".

> Ja, maar dat begrijp ik niet; welke normalisatie, er moet dan
> een duidelijk voordeel zijn beschreven , ergens.

Ik beschreef enkele voordelen, zoals ik ze zie.

> Jawel, redundant omdat zowel de way als de knooppunten nu in de route
> relatie
> terecht komen, niet heel erg, maar wel redundant.
> Helder , OK, maar waar zit de exacte winst, en voor wie ???

De knooppunten in de relatie zijn dan nodig om de betreffende
knooppuntennetwerken te herleiden, ook vanuit het oogpunt van een
incomplete route.

> zelf
>
> Je noemt nu route relaties en netwerk en route-netwerkrelaties relaties.
> Is die laatste hetzelfde als de (nieuwe) netwerk-relatie

'Knooppuntennetwerk-relatie' zou het betere woord zijn. Dit is dan een
relatie met ...

> type = network
> network = rcn
> name = ....

... en alle knooppunten-nodes van een knooppuntennetwerk als lid.

> niet
> ontbreekt.
>
> Hoe zie je dat dan duidelijker dan nu ???

Een complete route bevat dan zowel 2 knooppunten (nodes) als een
ononderbroken route van ways tussen die knooppunten. Dit kun je zowel
programmatisch als visueel
(http://www.openstreetmap.org/browse/relation/<nummer>) controleren.

Ontbreekt 1 van de nodes, of is de route tussen de nodes niet gesloten,
dan is de route niet compleet, en dient deze nog afgemaakt of hersteld
te worden.

Praktijkvoorbeeld van mezelf: als ik nu op een knooppunt terecht kom,
heb ik per definitie 2 of meer keuzes om mijn tocht te vervolgen, maar
kan ik er fysiek maar 1 gaan volgen. Als ik bij thuiskomst zie dat ik
weet dat er nog meer mogelijkheden waren, maak ik alvast een relatie aan
voor die andere mogelijkheden, met "note=xx-yy incomplete". Dan weet ik
tenminste dat ik er nog eens terug moet komen om de resterende routes te
fietsen. Ook als ik door omstandigheden het volgende knooppunt niet haal
tijdens mijn tocht, heb ik een incomplete route, die ik wel alvast
gedeeltelijk invoer in OSM.

> Waar las je dat ?? Inderdaad een rotstreek ??

Joris meldde dat om 19:20 vandaag op het #osm-nl irc-kanaal. Ik heb nog
geen bron gezien, dus de status is nu nog 'gerucht'.

> Samenvattend zoals ik je voorstel begrijp :
> Ok, dus een tree van in omgekeerde hierarchy :
>
> - nodes en ways untagged behalve de bordjes rcn-ref=xx
> -- route relatie ways + nodes : alleen note = xx-yy
> --- netwerk relatie : lijst met route relaties + name

--- netwerk relatie: lijst met knooppunten-nodes + name

In theorie is zelfs die note=xx-yy niet nodig, omdat ook die herleid kan
worden. Dan maak je het jezelf wel echt moeilijker dan nodig tijdens het
editen, omdat je dan zelf de relatie tree in moet duiken om de
knooppuntnummers te vinden. Daarom heb ik deze niet genomineerd voor
verwijdering, in mijn voorstel.

--
Lennard