On Friday 12 December 2008, Jeroen Asselman wrote:

> Ja natuurlijk blijft de automobilist verantwoordelijk. Alleen een
> navigatie systeem dat zijn kop houdt als je niets hoeft te doen (geen
> afslag hoeft te nemen) is wel zo prettig, dat leidt immers ook weer
> minder af.
> Tegelijkertijd, een navigatie systeem dat instructies geeft die je niet
> kan plaatsen (ga hier linksaf terwijl je rechtdoor moet) gaat ook niet
> prettig werken.

Mee eens. Ik denk dus inderdaad dat dit soort informatie op een gegeven moment
ergens bijgehouden zou moeten worden om fatsoenlijk te kunnen navigeren.
Daarbij denk ik dan ook meteen aan de ANWB-borden boven/naast de weg. Van AND
hebben we het één en ander aan gegevens hiervoor, maar daar is nog niks mee
gebeurd:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AND_Data/Spec#Signpost_index_table_and_signpost_file_.28SIT.2C_SIP.29

Zie ook het volgende voorstel, het lijkt me dat je hier beide soorten
informatie in kwijt kan:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relations/Proposed/Destination_Signs

Zoals je wel begrepen zult hebben is deze informatie in OSM nu nog niet of
nauwelijks aanwezig.

> Maar als ik even het navigatie systeem vergeet en puur de belijning
> bekijk. Dan moet de A58 in mijn ogen gewoon de motorway worden (wat nu
> ook nog een motorway_link is), en de 'afslag' A2 moet motorway_link
> blijven (zoals nu het geval is).

Voor deze situatie lijkt me dat inderdaad wel een goede oplossing.

[Uit een ander mailtje.]
> Ik word dan geacht dit soort data weer beschikbaar te stellen volgens de
> licentie. Hoe zou hier dan vervolgens mee omgegaan worden?

Inderdaad. Waarschijnlijk zou er vervolgens weinig mee gebeuren als niemand
het zich aantrekt... Daarom lijkt het mij op zich goed om het vanaf het begin
in OSM te zetten.

--
Freek