Christ van Willegen wrote:

> Is het mogelijk om een query te bedenken die alle places van een land
> teruggeven? Het lijkt erop dat de landsgrenzen wel in OSM zitten, maar
> het formaat van zo'n query, en het nabewerken van de info in JOSM, is
> niet 1-2-3- duidelijk.

Als Stefan's XAPI ook GIS-functies zoals ST_Within kan doen, dan is er
wel een mogelijkheid. Stefan?

Ook zal er dan geen versienummer in zitten, zodat bewerken in JOSM wel
kan, maar uploaden naar de OSM-db zal niet zomaar lukken.

Bij de standaard XAPI kun je alleen een rechthoekige bbox opgeven.

> Is er iemand die kan uitleggen hoe zo'n query in elkaar zou zitten?

Als het nou om de postgisdatabase gaat waar mapnik mee werkt, is het erg
makkelijk:

osm=# select osm_id,place,name from planet_osm_point where place is not
null and ST_Within(way, (select way from planet_osm_polygon where
boundary='administrative' and admin_level='2' and name='Nederland'));

   osm_id   |  place   |                    name
-----------+----------+---------------------------------------------
   42346024 | village  | Sint Anna ter Muiden
   42337444 | village  | Sluis
   42434700 | village  | Retranchement
[...]
   48126932 | village  | Nieuweschans
   47254785 | town     | Emmeloord
(6164 rows)

Time: 113991.915 ms

Wel een kostbare query, omdat de NL'se grens nu eenmaal niet uit een
paar rechte lijnen bestaat. Mijn server is ook geen snelheidsmonster.

--
Lennard