2009/7/30 Frank Fesevur <f...@users.sourceforge.net>:
> Beste Hans,
>
> Ik heb zelf recent via Marktplaats voor 85 euro een eTrex Venture HC
> gekocht. Een simpelere uitvoering dan de eerder genoemde Legend en
> Vista, maar deze was zeer betaalbaar.

Ook ik gebruik een Venture HC, Goed geschikt voor mapping, lange
batterij levensduur.
Maar toch wel twee nadeeltjes
- Geen externe geheugenkaart, met name voor kaarten (zie verderop).
Met het log interval op 2 seconden kan je ruim vijf uur loggen, in de
meeste gevallen voldoende.
- Geen routering, op het moment dat ik 'm kocht waren er nog geen
routeerbare garmain kaarten  van OSM, nu zou ik er toch wel eens mee
willen spelen.

> Ik gebruik er de kaarten op die Lambertus noemde i.c.m. MapSource. Ik
> weet alleen niet of er een Linux-port is van deze kaart kopieer
> functionaliteit van MapSource. Anders ben je inderdaad gebonden aan
> een van de 'x' modellen, dus met microSD kaart, of MapSource in Wine
> (als dat werkt).

Er is software die dat zou kunnen (sendmap, qlandkarte), maar
afhankelijk van het specifieke toestel dat je hebt. Dat heeft iets te
maken met welke codes aangegeven worden als het toestel zich aanmeld,
sommige van deze codes zijn bekend, en dan zou het werken, andere
codes worden niet herkend. Mijn apparaat werkte (vorig jaar) niet
onder linux.

> Als je voor tweedehands gaat, let er dan wel op dat je een H-model
> kiest dus met de hooggevoelige ontvanger.

Twee zaken die voor mij een 'must have' zijn:
- Een hoogevoelige GPS ontvanger (in de etrex serie te herkennen aan de H).
- Een kleurenscherm.

Op de communicatie onder linux na ben ik niet tegen limieten van de
vanture HC aangelopen.

Rene