Hallo Lennard,

Bedankt voor je reakties. De techniek achter het aanbrengen van routes
en netwerken begint me nu langzaam duidelijk te worden. Ik denk dat ik
nu ook duidelijk krijg waar ik mijn eigen grenzen leg bij het taggen. Ik
beperk me tot het taggen van wandel- en andere knooppunten. Het taggen
van (delen van) routes laat ik achterwege. Ik heb hier twee redenen
voor. De eerste is puur praktisch. Ik ben een avontuurlijke wandelaar
die zijn eigen paden/routes probeert te vinden/maken. Het taggen van de
fysieke eigenschappen van paden en tracks sluit hier heel goed bij aan.
Ik ben op zoek naar mooie leuke paden/wegen en dat maakt het
prettig/logisch om deze informatie ook onderweg aktief te registreren.
Routeaanduidingen kom ik en passant tegen, maar hebben onderweg
eigenlijk geen betekenis voor me. Ik weet dus meestal gewoon niet of ik
op een route zit of niet en vind het niet prettig om me daar onderweg
aktief mee bezig te moeten houden. De tweede reden is dat ik het op de
wat langere termijn niet zinvol vind om door allerlei instanties
ontworpen routes in kaart te brengen. De routes veranderen voortdurend
en je loopt dus voortdurend achter de feiten aan. Het lijkt me veel
productiever om de fysieke aanwezigheid van onverharde paden en wegen in
kaart te brengen. Als dit netwerk (binnen een paar jaar ?) in kaart is
gebracht, wordt het mogelijk om routeplanners voor wandelaars te maken.
Vanaf dat moment is het volgen van (officiele) routes volstrekt zinloos
geworden. Iedereen kan dan zijn eigen routes maken op grond van de
verschillende eisen (plekken waar je langs wilt komen, lengte van je
wandelingen, soort parcours) die de individuele wandelaar stelt. Ik
vermoed zelfs dat de routemakers openstreetmap tezijnertijd zullen gaan
gebruiken om hun routes mee te kunnen ontwerpen.

Groet, Rik