Ik zou zelf geneigd zijn om paden over de vlakgrenzen te laten lopen, zoals Frank aangeeft. Uiteraard alleen als ik redelijk zeker weet dat deze grens nog steeds correct is. 3dShapes is slechts een databron, en een kenmerk hiervan is dat het een momentopname is. De huidige situatie zou al anders kunnen zijn.

In JOSM is hier prima mee te werken, alhoewel bij de release van versie 3751 een vervelende bug erin is geslopen, zodat het niet meer mogelijk is om door elementen die zich in de buurt van je muiscursor bevinden te cyclen. Hoe Potlatch met dit soort dubbele grenzen overweg gaat, weet ik niet.

In theorie zou het mooier zijn om de shapes van elkaar los te trekken, en de grens net langs het pad te laten lopen, maar dat is ontzettend veel werk. Het mergen van de shapes zou ik alleen doen als je zeker weet dat het landgebruik aan weerszijden gelijk is.

Ook al komt de classificatie overeen in de 3dShapes data, het is een bekend gegeven dat aan de bron verschillende classificaties gegroepeerd zijn. Dit proberen we zo goed en zo kwaad als het kan uit te splitsen bij de import (bijv. onderscheid bos/heide), maar het kan ook zijn dat het ene vlak loofbos is en aan de andere kant naaldbos. Dat zal waarschijnlijk niet in Zoetermeer het geval is.

De oorspronkelijke dataset, waarvan 3dShapes afgeleid is (dus het product dat wij mogen gebruiken), is ingewonnen m.b.v. luchtfoto's die in de winter zijn gemaakt. Hierdoor is te zien wat zich onder het bladerdek bevindt, wat zomers het zicht ontneemt.

Frank

Quoting Martien Scheepens <mart...@fmf.nl>:

Ik vraag me eigenlijk af hoe de mensen van 3Dshapes het gelukt is om deze
informatie op te slaan. Ik kan in jouw geval het pad met de foto's van
Microsoft wel zien, maar bijvoorbeeld het Sterrebos in Groningen (
http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=17&lat=53.20443&lon=6.57768&layers=B000000FFFF)
is gewoon groen van boven.
Ook hier is de vraag hoe wenselijk het is om er een vlak van te maken met de
correcte paden of het behouden van de 'paden' volgens 3Dshapes.

Groeten,

Martien