2011/4/1 <dbuss...@goudappel.nl>

>  Beste,
>
> de op OSM baserende fietsrouteplanners voor Brabant, Zeeland en Limburg en
> voor Twente zijn nu officieel online
> www.fietsrouteplanner.nl
> www.fietsrouteplanner-zuid.nl
>
> http://www.blikopnieuws.nl/bericht/127257/Provincies_lanceren_fietsrouteplanner_Zuid-Nederland.html

Fantastisch nieuws en een heel mooie applicatie! Ik heb 'm maar eventjes
gebruikt, maar hij doet erg intuïtief aan en de interface is prettig.

> De samenwerking met de fietsersbond is helaas niet gelukt. Ondanks ik dat
> heel graag wou (ben zelf lid) heeft de fietsersbond gekozen dat controle
> over de "eigen" data voor hun belangrijk is en ze daarom niet met een open
> licentie kunnen werken. Jammer, te meer er nu dubbel werk door vrijwilligers
> verricht wordt - ook de fietserbond heeft een fietsrouteplanner voor de
> zuidelijke provincies aangekondigd.

Wat is dat toch jammer. Die misvattingen over de voordelen van controle over
data zijn er niet uit te rammen. Komt wel, maar voor nu een gemiste kans
voor ze.

> [...]
> - eenrichtingswegen die in tegenrichting open staan voor de fiets
> - binnensteden die voor de auto, maar niet voor de fiets ontoegankelijk
> zijn
> - ontbrekende vrijliggende fietspaden, met name afkortingen, ontbrekende
> bruggen of tunnels en dergelijke
> - fietsverboden op grote wegen, die niet in osm gecodeerd zijn.
> - fietspaden op grote wegen
> - ontbreken van aansluitingen van fietspaden, waardoor geen doorgaande
> routes mogelijk zijn
> Ideen hoe we dit voor heel NL systematisch kunnen oppakken?

Maak een web / mobile app waarop deze gebreken 1) zichtbaar worden en 2)
makkelijk gefixt kunnen worden.
Ik kan wel helpen als je iets voor de iPhone wil.
--
Martijn van Exel
http://about.me/mvexel