Onlangs heb ik een gesprek gehad met Henk Hoff, hierbij was dit punt ook een
die ter tafel kwam.
OSMF en OSM gaat alleen over de data niet over de uitingen. Vanuit een
bepaalde hoek snap ik het wel,
"wij" maken een half-fabrikaat. En ja dat klopt. Er is 1 DB, is zijn een set
servers waarop deze DB up to date
gehouden wordt en de website/etc gedraaid wordt. En dat is het.

Maar laten we het nu eens vanuit een andere hoek bekijken, ik zit in de
e-commerce en heb een open source e-commerce plaftform
opgetuigd. Wat nu als ik dit platform op de markt breng zonder templates,
zonder ingerichte interface, zonder add ons (/add on systeem), zonder
template engine, is het dan bruikbaar, jazeker wel. Echter is je doelgroep
dan heel klein want het is een half fabrikaat.

N.m.m. kan OSM veel groter zijn door er een schil om heen te maken, dit
gebeurt eigenlijk al maar (no offence) op veel vlakken
op een matig niveau. Wat nu als we een perfect aantal mogelijkheden
aanbieden en dit ook demonstreren, zoals door (demo) templates voor een
e-commerce systeem. Dit consolideren en gericht presenteren. Dan kun je er
een deels commerciele maar
ook vrije schil om heen maken. Het commerciele deel moet _niet_ direct iets
met OSM/OSMF te maken hebben gezien deze over de data gaat. Echter kan het
wel zo zijn dat er een soort van marketplace is waarbij tools voor OSM
aangeboden worden.

Het kan ook zijn dat men dit niet wil, ligt aan de hoek waarvanuit je dit
bekijkt (is niet makkelijk en heb dit ook niet uitvoerig bekeken). Dan kun
je natuurlijk een presentatie naar de wereld geven wat de gratis
mogelijkheden zijn en evt verwijzen naar andere mogelijkheden op andere
sites (commerciele mogelijkheden).

Door een schil om de data heen te maken wordt OSM een stuk aantrekkelijker
vanuit alle hoeken.
Het grote punt is dus onder welke vlag gaat dit gebeuren, want officieel is
dit dus niet onder OSM.

Dus o.a. Cartinus heeft gelijk echter is het de vraag of dit wel goed is
want ik ben volledig voor een veruiming hiervan. Data is leuk en ook je
waardevolste asset, maar de mogelijkheden voor de eindgebruiker maakt OSM
succesvol.

Laten we nu eerlijk zijn, waar zie jij OSM? OSM is prachtig! maar niemand
gebruikt het (puur statistisch gesproken).
Als dit met 1 klik in je site staat, je een prachtige navigator kunt maken
van A naar B, realtime kaarten zoals die realtime treinkaart die ik zag met
een simpele interface, of heatmaps met een mooie API en ga zo maar verder
dan wordt OSM veeeeeeeel bruikbaarder.

Just my 2 cents.

Frenzel