Op maandag 29 augustus 2011 14:42:29 schreef Martijn van Exel:

> Het is niet alleen een kwestie van nut voor de eindgebruiker. Als
> iemand een navigatie-app wil maken of een website met een
> routeplanner, kan hij prima 'best of breed' datasets combineren. Dat
> betekent nog niet dat al die data in OSM hoeft te zitten. Bij een
> import moet je volgens mij op de eerste plaats uitgaan van het nut
> voor OpenStreetMap en *niet* het mogelijke nut voor de eindgebruiker.
> Die ken je immers niet - wat voor de ene groep gebruikers een heel
> nuttig thema is, is voor een andere categorie volstrekt irrelevant.

Key:addr is al een geaccepteerd onderdeel van de OSM-database en wordt in
meerdere landen toegepast. Het is niet logisch om de Nederlandse huisnummers
in een aparte database te gaan verstoppen terwijl de rest van de wereld zijn
huisnummers wel gewoon in de OSM-database heeft zitten. Zelfs seamarks,
stroomkabels en GSM-masten worden opgenomen in de database. Dat had van mij
best in een aparte database gemogen omdat het geen recht doet aan de core
functie van een streetmap, de BAG gegevens doen dat echter wel.

> [...]
> aantrekkelijker door geworden.
> 2. Nut voor de OpenStreetMap als gemeenschap: een import kan een
> impuls geven aan de lokale mappers-gemeenschap, door bijvoorbeeld een
> eerste aanzet te geven voor de kaart. Ik denk, maar dit is nooit
> aangetoond, dat de AND-import en ook de TIGER-import hier in de VS
> daaronder vallen. Mijn vermoeden is dat het merendeel van de mappers
> liever werkt vanuit een basiskaart -- hoe slecht van kwaliteit
> misschien ook -- dan vanuit een blanco vel. Weet iemand van een
> onderzoek dat dit argument ondersteunt of ontkracht?

Ik denk juist dat een potentiele mapper bij een eerste blik op de website zal
zien dat zijn gebied prima in elkaar zit en geen reden ziet een account te
maken om aanpassingen te doen, maar zoals je zelf ook al zegt is dat nooit
hard te maken.

Tegelijkertijd is de mate waarin het product "af" is van belang voor het nut
van OSM voor de eindgebruiker. Deur tot deur navigatie is tegenwoordig de
standaard in navigatie.

Er bestaat dus een spanningsveld tussen mensen het product OSM slijten en
mensen actief aan het mappen krijgen. Na de AND en 3dShapes imports denk ik
dat je je toch vooral op het eerste moet richten en daarbij kan een BAG-import
een belangrijke rol spelen.

> [...]
> argument doorslaggevend: het betreft hier een landsdekkende, complexe
> databron met maandelijkse mutaties. Wat haal je je op de hals als je
> deze data in OSM importeert? Je kunt dat bijna alleen maar éénmalig
> doen, wat betekent dat het merendeel van de BAG-data in OSM langzamaan
> zal verouderen, terwijl bij de bron (het Kadaster) elke maand frisse
> data te halen is. Bedenk je eens wat dat betekent voor de kwaliteit
> van OpenStreetMap over een jaar of drie. Op de korte termijn is het
> een leuke winstpakker, maar op de lange termijn brengt het schade aan

Het is mijns inziens absoluut noodzakelijk om die updates ook mee te pakken.
Hoeveel werk is dat? Dat weet ik (nu) niet, zoiets moet juist bekeken worden.
Hoe pak je dat aan en hoeveel mensen betrek je bij daarbij? Hoe groot zijn die
maandelijkse updates en wat gaan ze kosten?(!). Moeten we hierom misschien
niet per maand maar per kwartaal of jaar updaten?
Allemaal goede vragen waar een "werkgroep" zich over zou kunnen buigen.

We zijn het eens dat verouderende data op de lange termijn schadelijk is voor
het project (het volgt eigenlijk per definitie). Zonder Bing zou alle
3dShapes-data over enkele jaren eigenlijk zonder meer uit OSM moeten worden
verwijderd. Nu met Bing en een flinke inzet van de community gaat die data
misschien wat langer mee, maar ik weet zeker dat er grote gebieden in
Nederland zijn waar geen mapper naar omkijkt, of hooguit als-ie er toevallig
een keer doorheen loopt of fietst.

Bij de gebouwen is dit probleem volgens mij nog groter dan bij landuses

Regelmatige updates uit een betrouwbare en accurate bron helpen ook juist de
mapper omdat je die gegevens als uitgangspunt of extra controle kan gebruiken.

> We kunnen natuurlijk wel allerlei andere dingen met de BAG-gegevens
> doen. We kunnen tools maken die kijken waar we straten missen. We
> kunnen tools maken die ons erop attenderen dat er in een bepaald
> gebied veel nieuwe adressen zijn bijgekomen: tijd om er eens langs te
> gaan met een mapping party.

Als je die data toch hebt, importeer hem, dan kan de mapping-party zich
helemaal richten op wegen, landuses en POI's. We lopen natuurlijk liever voor
op Bing dan dat we er van overtrekken.

--
        Oliver