Dirk,

Goede nieuwe argumenten in de discussie.

Je eerste argument is bedacht vanuit een gebruikersstandpunt. Ik vind
dat we uit moeten gaan van de eigen kracht; wat definieert ons als
OpenStreetMap ten opzichte van andere databoeren. Als we ons gaan
laten leiden door een specifieke groep 'afnemers' dan gaat onze
uniciteit verloren. Bovendien klopt het niet -- er is geen sprake van
enige regionale consistentie van dekking van adressen of zelfs maar
adresranges in OSM. Een potentiële gebruiker zal dus hoe dan ook de
data-situatie per regio moeten bekijken en hun software en
dataverwerking daarop aan moeten passen.

Je tweede argument vóór de import is sterk. Wat motiveert mappers om
dat soort informatie in te brengen als het gewoon op straat ligt? Niet
veel mensen zullen nog huisnummers gaan invoeren.. Daar is geen eer
meer aan te behalen. Er komt dan een soort kunstmatige scheiding
tussen wat nog interessant is om te mappen en wat niet meer, omdat die
data er al is èn er geen toegevoegde waarde is in het 'warm' mappen.
Als de ontwikkelingen zo doorgaan ligt straks alle overheidsdata op
straat en heeft OSM zichzelf helemaal overbodig gemaakt voor wat
betreft de topografie. Dus dan maar opslokken en verbeteren of
gebruiken als inspiratie....?

Ik zie het als een groot dilemma! En daarom goed dat we erover discussiëren.

Martijn

2011/8/30  <dbuss...@goudappel.nl>:
> - ontwikkel een procedure voor import en up-to-date houden van gebouwen en
> adressen uit BAG rekening houdend met edits van mappers

Je hebt mijn reserveringen gelezen over de (on)mogelijkheden omtrent
dit vraagstuk. Ik wil mijn ideeen graag inbrengen als die werkgroep er
komt.

Let op voor eindeloos polderen: een werkgroep moet een leider, een
trekker hebben. Niet alleen maar deelnemers. Ik ben niet meer in de
positie om zo'n rol te vervullen, maar misschien kun jij dat dan doen.
Veel succces hoe dan ook.

--
martijn van exel
schaaltreinen.nl