Op vr 28 okt 2011 13:48:00 schreef Stefan de Konink:

> Ja, maar laten we vooral OSM nog een grote rotzooi maken als de mag
> maandelijks door het Kadaster wordt geupdate en er nog _nooit_ 1
> externe bron in OSM goed is gesynced.

De BAG-data is juist een opruiming. Weg met die oude schots en scheve 3dShapes
gebouwen. Dat het in verleden nooit goed gesynced is betekent niet dat het nu
niet zou kunnen. Alleen moeten er dan wel korte termijn spijkers met koppen
worden geslagen. Bij gebrek aan een landelijke regie beginnen individuele
mappers beginnen nu al individuele steden van BAG-data te voorzien. Overigens
ben ik er ook voorstander van om de individuele mappers (evt onder
begeleiding) in te schakelen om hun stad (en omstreken) van de BAG-import te
voorzien en landelijk alleen een regie te voeren.

Up-to-date houden van de data zie ik niet direct als probleem, meer een
technische uitdaging. Bovendien moet er ook over worden nagedacht hoe vaak je
het wilt doen (een maal per maand lijkt mij schromelijk overdreven).

> Wat ik wil voorstellen is een combi-render. Zoals nu al gebeurd met de
> water/land grenzen.

Hoe bedoel je dat precies? we hebben toch admin_level=2 en
border_type=territorial in de database zitten?

Ik blijf er bij dat de import in de OSM-database plaats moet vinden. Zoals ik
net al schreef verspreidt deze gedacht zich ook naar andere gebruikers. Naast
het alom bekende Nijmegen is nu ook Gorinchem voorzien van de BAG-data.
In het bijbehorende forumtopic[1] worden ook Helmond en Putten als volgende
kandidaten genoemd en persoonlijk heb ik ook wel zin om de gemeente Eindhoven
aan te schrijven, al was het alleen maar om de update-procedure zelf eens te
bestuderen.

@Martijn: De laatste keer dat we hierover spraken, haalde jij de
paneldiscussie "I fight authority, Authority always wins" aan op de SotM 2011
waar jij zelf ook deel van uitmaakte.[1]
Is daar nog iets interessants/relevants voor deze discussie uitgekomen?

        Oliver

[1] http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=13917
[2]
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/SotM_2011_Panel:_I_fight_authority,_Authority_always_wins