reacties hieronder

----- Original Message ----- From: "Jo"

snip

Toch fijn om weten dat ik nog welkom ben en niet als het gele
gevaar(te) o.i.d. wordt beschouwd :-)

Olifant, was het volgens mij, en die zijn meestal grijs. :)

Ik vind wel dat het gemakkelijker is om routerelaties in de netwerkrelatie terug te vinden
als ze geordend zijn en als knooppuntnummers niet meermaals terugkomen,
maar zoals gezegd, dat is een persoonlijke voorkeur.

Begrijp ik. Het maakt het geheel ook makkelijker te onderhouden (ook met de hand) als er niet zo oneindig veel elementen in een relatie zitten. Voor de superrelatie worden de laadtijden in JOSM en openstreetmap.org/browse/relation steeds groter (browse/relation kan het vaak helemaal niet aan) en geschiedenis op /browse/relation is al een tijd onmogelijk (in JOSM is het OK). Lastig als je liever Potlatch gebruikt.

Maar het netwerk is niet opgezet (in de werkelijkheid) in deel-netwerken; dat is op de infoborden duidelijk te zien (i.t.t. het gebied onder de Maas waar er deel-netwerken zijn). Als je zou opdelen, weet ik niet welke namen er aan te geven zouden zijn. Misschien gewoon, deel 1, deel 2 enz. of noord-oost, zuid-west, enz. Weet niet wat men ervan denkt (en ik stel het niet voor; aub niet te voortvarend te werk gaan! ...). Reacties anyone?

"Deel-netwerk" De Maasduinen vormt nog wel een verhaal apart (af te leiden van de verwijsborden langs de weg, maar niet van de infoborden op de knoopunten). Misschien de bestaande relatie De Maasduinen gewoon als relatie opnemen in superrelatie/934714? Zou dat voor Duitsland ook kunnen, Wim?.

Heb je m'n JOSM-tips al gevonden hieromtrent? Die zijn mijns inziens
echt goud waard, als je met dit soort knooppuntennetwerken aan de slag
bent.

Ik had ze al gevonden en was ermee aan het experimenteren, dank je wel; ben echter altijd zeer voorzichtig met JOSM (als ik een fout maak in Potlatch, weet ik het ondertussen te corrigeren). Ik doe geen semi-automatisch of grootschallige aanpassingen in OSM, dan is Potlatch eigenlijk veel sneller. JOSM gebruik ik om de superrelatie te onderhouden, de ingesproken aanwijzingen van de Columbus datalogger te horen (momenteel werkt dat helaas niet meer), en puntlassen.

Als ze [nodes in deel-relaties] dus echt belangrijk zijn, laat het me dan weten, dan zie ik
hoe ik ze er weer aan kan toevoegen.

Ik gebruik ze om te controleren of ik nog ergens langs moet om een naam aan een knooppunt toe te voegen, maar ook met /browse/relation via de nodes te schakelen naar de aangeknoopte relaties. Omdat je ook de naam van een knoopunt ziet (met tussen haakjes het nummer), helpt het om het te plaatsen (ik map alleen waar ik zelf langs ben geweest; het is dus een feest van herkenning om die namen opnieuw te zien!) :)
Dus wat mij betreft, liever wel, als het kan.

Nog twee dingen:

1. Laat je ons weten welke nummer je vijf keer tegen komt (en de nodes waar het om gaat). Kunnen we nagaan of het echt zo erg is.

2. Er zijn actieve mappers die ook met FRN's van alles doen die vaker op de NL-forum te vinden zijn dan dat ze hier kijken. Misschien zou je ook daar even wilt uitleggen wat je aan het doen ben?

mvg,

Jo

Groeten,
Frank