Hallo,

Gezien de discussies over BAG en Top10NL wilde ik hier, hoewel in de steigers, toch vast het project NLExtract aankondigen. In het kort: met NLExtract willen we software tools bieden voor het converteren, valideren, verrijken, combineren en visualiseren (WMS) van open geodata die door NL overheden sinds kort wordt vrijgegeven.

In eerste instantie BAG en Top10NL en dan vooral de conversie van bron (GML) naar een database (PostgreSQL/PostGIS). Voor BAG bouwen we voort op BAGExtract+ van I&M/Stefan/Milo en dan vooral commandline. Top10NL extractie is nieuw. Later: NWB, TopRaster data en meer.

Voorlopig hebben we alleen een GitHub met README's:
https://github.com/opengeogroep/NLExtract

Als je mee wilt werken horen we dat graag. Ik heb zelf gemerkt dat de brondata van bijv. BAG heel wat "nasties" en "gotchas" bevat: dubbele records, adressen zonder postcode, niet-valide GML (Top10NL) of -geometrieen etc. De kennis hierover bundelen is ook een doel.

Welzeker spreek ik een aantal van jullie straks op de borrel in U.

groeten,

Just van den Broecke