On 02/27/2013 09:34 PM, Gertjan Idema wrote:

> Ik was me er niet van bewust dat je al zo ver was met de BAG
> woonplaatsgrenzen.

Dat is ook deels mijn schuld, ik heb er geen openbare progress report
oid van bijgehouden zoals voor het Woonplaatsbesluiten project is gedaan.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bestaande_geodata_hergebruiken_woonplaatsbesluiten

Het is mijn bedoeling om een dergelijk overzicht te genereren met
bijbehorende interactieve kaart voor de grenzen die in OSM geupdate
kunnen worden met de meeste recente versie in de BAG.

Hier wil ik pas echt goed voor gaan zitten als ik klaar ben met alle
woonplaatsgrenzen gelijk trekken met de inmiddels wat oude BAG, maar
gezien de woonplaatsen niet zoveel aan verandering onderhevig zijn als
de panden vind ik dat niet zo'n probleem. Voordat de grenzen met BAG
data geupdate werden was er tijden weinig tot niets aangepast, we zijn
er dus op vooruit gegaan qua actualiteit, maar nog niet helemaal
volledig up-to-date.

In eerste instantie had ik mij ook voorgenomen om de procedure die ik
volg bij het toevoegen en updaten van grenzen aan de BAGimport wiki
pagina toe te voegen, maar ik twijfelde over het nut ervan. Het
toevoegen van grenzen is een redelijk eenmalig proces, daarna zullen de
bestaande grenzen aangepast worden. Tenzij er nog nieuwe woonplaatsen in
het leven geroepen worden zal al het werk het updaten van bestaande
grenzen omvatten. Het is leek mij nuttiger om dat proces te gaan
documenteren wanneer alle ontbrekende grenzen waren toegevoegd. Daar is
het nu dus wel tijd voor aan het worden, maar ik zal hoogst
waarschijnlijk nog even procastinaten. Want ik wil mijn tijd nu nog even
in de laatste 484 woonplaatsen steken.

> Bij http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:official_name staat 'It has
> been created for country names'. Er staat dus niet bij dat het niet voor
> andere namen gebruikt mag worden. Ik neig er nu toch meer naar om
> 'official_name' te gaan gebruiken. Zodra we het er over eens zijn,
> kunnen we dit vermelden in de Nederlandse wiki.

Tsja, interpretatie van tags blijft een lastig issue.

Wat is de officiële naam van een woonplaats? Dat lijkt mij de naam die
op officiële documenten gebruikt word, ik denk niet dat gemeente of
provincie hints in de woonplaats naam onderdeel zijn van de officiële
naam zoals op briefpapier van het stadsbestuur word gebruikt, op de
plaatsnaamborden staat, en wat men in het postadres zou gebruiken. Het
lijkt mij deze deze in het verleden zijn toegevoegd zodat om unique
contraints in een database gewerkt kon worden, of om simpelweg in de
oude kaartenbakken op basis van de naam het onderscheid te kunnen zien.

Het hergebruiken van bestaande tags maar deze anders interpreteren voor
een nieuw project zorgt voor nodeloze verwarring bij diegenen die bekent
zijn met de originele insteek. Om dit te voorkomen kunnen we misschien
beter onze eigen tag introduceren zodat we vrij zijn deze te definiëren.
Zodoende voel ik er ook wel wat voor om bag:name of bag:woonplaatsnaam
te gebruiken voor de naam zoals het in de BAG staat. Deze namespace is
vrij voor ons om invulling te geven, en zullen minder snel aangepast
worden als de name tag. Ik zie ook liever "Alteveer" op de kaart dan
"Alteveer gem Hoogeveen", de toevoeging tbv de uniekheid heeft geen
meerwaarde ter rendering op de kaart.

Ik wil hier niet al te veel tijd aan spenderen. Het belangrijkste is dat
we een tag kiezen en deze consistent gebruiken zodat de tools er gebruik
van kunnen maken. alt_name is lekker breed gedefinieerd en minder
troebel dan de hoe official_name geïnterpreteerd moet worden. In de
source van nominatim zie ik dat official_name een van de tags is waar
het op zoekt, of dat dan een argument voor of tegen gebruik als BAG naam
is vind ik lastig vast te stellen. Het is wel een beladen tag denk ik,
die we daarom beter niet kunnen hergebruiken voor de naam zoals in de BAG.

We zullen de woonplaatsnaam voornamelijk gebruiken om bij wijzigen van
een woonplaatsgrens de nieuwe woonplaatsidentificatie
(ref:woonplaatscode) en de daarbij behorende wijzigingen te kunnen
vinden in de BAG. Er van uitgaande dat hierbij de woonplaats alleen een
nieuwe identificatie heeft gekregen niet ook meteen een nieuwe naam. Ik
ben er niet zeker van of dit uberhaupt mogelijk is/voor kan komen. In
het Processenhandboek BAG [1] staat dit niet tussen de voorbeelden. Een
woonplaats word benoemt en heeft een daarbij behorende woonplaatscode.
Wanneer een woonplaats word hernoemt blijft de woonplaatscode
ongewijzigd evenals de geometrie. Een ingetrokken woonplaats behoud zijn
woonplaatscode ook. Alleen als een woonplaatsgrens word aangepast
wanneer daarbij "panden, adresseerbare objecten of openbare
ruimten betrokken zijn" krijgt de reeds bestaande woonplaats een nieuw
identificatie nummer, en word er een nieuwe woonplaats toegevoegd met
zijn eigen woonplaatscode, geometrie e.d.

[1]
http://www.kadaster.nl/web/artikel/download/BAG-processenhandboek-2012-1.htm

Omdat het niet gespecificeerd is houd ik het voor mogelijk dan wanneer
een woonplaats word ingetrokken dat men deze opnieuw kan benoemen maar
dat de woonplaatscode afwijkt, of dat de woonplaatscode niet afwijkt
maar voor een andere naam is gekozen.

Maar het lijkt ook dat een gewijzigde woonplaatscode een indicatie is
dat de geometrie is aangepast en er ook een nieuwe geometrie is bij
gekomen. Een aangepaste geometrie is ook mogelijk wanneer de
woonplaatscode niet is gewijzigd maar de begin datum wel, dat is de easy
case.

Ik ben wel benieuwt hoe de verschillende processen achter de schermen
bij de gemeente ingevuld worden.

> Inderdaad. En er zijn ook nog genoeg namen die 3 of twee keer voorkomen.
> Daarom vond ik 'Elst Ut', 'Ursem gem. S' en 'Alteveer gem Hoogeveen' ook
> opvallende uitzonderingen.

Zeker opvallend, ik vraag mij daarom af hoe dat zo gekomen is. Ze zijn
als zodanig destijds de BAG ingevoerd. In het geval van Alteveer staat
hij ook als zodanig in het woonplaatsbesluit [2], voor Urshem is dat
niet zo [3], en voor Elst juist weer wel [4].

[2] http://mirror.openstreetmap.nl/woonplaatsbesluiten/Hoogeveen
[3] http://mirror.openstreetmap.nl/woonplaatsbesluiten/Schermer/
[4] http://mirror.openstreetmap.nl/woonplaatsbesluiten/vrom/Rhenen.pdf

Misschien zijn de betreffende gemeentes wel bereid om een nieuw
woonplaatsbesluit uit te vaardigen zodat wooonplaatsen hernoemt kunnen
worden.

> Goed werk!

Huidige status:

done: 2000, TODO: 484, Total: 2484 (complete: 80.5152979066023%)

> Is 'Download parent ways/relations' Ctrl+Alt-D hiervoor een optie, of
> ook te traag?

Ik heb er in het begin een beetje mee gespeeld, maar het werkt niet
helemaal lekker. Het is onduidelijk hoeveel data het op gaat halen en
het is lastig de juiste selectie te maken op het op uit te voeren. De
hele dataset is een beetje te veel van het goeie, die bevat alle grenzen
in de provincie plus alles daaromheen. Ik gebruik daarvoor een aantal
overpass queries om alle relaties (en alles wat daaronder hangt)
getagged als boundary=* en land_area=administrative op te halen binnen
de boundingbox van de betreffende provincie.

Maar hiermee heb je niet de waterway=river wegen die vaak over grenzen
getrokken zijn, en de verschillende highways, buildings e.d. Als je alle
mogelijkheden wilt afvangen moet je alle data binnen de boundingbox
ophalen en dat is al snel teveel voor een grote stad laat staan een hele
gemeente of provincie.

Voor alle nodes die onderdeel uitmaken van een way die member van een
boundary relatie wil je de overige ways ook ophalen, maar dat is een
(te) dure overpass query. Maar relatief goedkoop als je way_nodes tabel
in de OSM tabel direct kunt raadplegen. Daar heb ik nu maar voor
gekozen, maar ik ga toch eens kijken of ik dat zelfde niet kan
realiseren met een betere selectie query in JOSM en de download parents
functionaliteit.

> Replace geometry kende ik niet, maar ga ik zeker onthouden. Ook voor de
> BAG panden.

Voor de BAG panden is hij ideaal, hoewel je maar 1 pand per keer kan
upgraden kost het wel aanzienlijk minder tijd om de tags en geometrie te
mergen.

For the record, Replace Geometry (Ctrl+Shift+G) is onderdeel van
utilsplugin2:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/utilsplugin2#Replace_Geometry_.28Ctrl.2BShift.2BG.29

> Ik kan op zich leven met 'type=boundary' als dit overal behalve in Nederland
> en Duitsland de standaard is. Dan is het wel zaak om de Nederlandse
> documentatie
> hier op aan te passen. Eerst maar eens uitzoeken wat destijds de argumenten
> voor
> type=multipolygon waren.

Het enige nadeel aan type=boundary is wat mij betreft dat hier standaard
een warning voor getoond word in OSMI. Maar omdat deze super eenvoudig
uitschakelen is, het dat redelijk een non-argument.

Ik hou me voorlopig aan wat ik hier eerder over heb geschreven. Voor nu
type=multipolygon blijven gebruiken zodat we alle woonplaatsgrenzen
straks als zodanig tagged hebben. Daarna kunnen we beslissen of we niet
toch naar type=boundary over willen. Voor consistentie met het
voorgaande woonplaatsbesluiten project houd ik de daarvoor besloten
tagging nog aan.

> Viel mee. Het bleken allemaal plaatsen buiten Nederland te zijn die
> binnen mijn boundingbox vielen.
>
> Vanavond heb ik de gemeentecodes gecontroleerd. Er bleken nog twee
> gemeentes zonder gemeentecode te zijn. Hollands Kroon (laatste edit door
> ondergetekende :-) en Bernheze (laatste edit door 'sebastic' ;-)).
> Als het goed is zijn ze nu compleet.

Ik zag het ja, my bad. Ze krijgen inderdaad nog niet genoeg aandacht van
me. Tijdens het woonplaats werk maak ik eigenlijk alleen een
multipolygon van de gemeente en ben ik te lui om de gemeentecode even op
te zoeken. Het is maar 1 query, maar hij breekt wel met m'n workflow.

Nog even en we hebben met de tools in ontwikkeling een helder overzicht
wat we waar moeten aanpassen om het met de actualiteit gelijk te
trekken. En misschien kunnen we dat zelfs mechaniseren, maar dat is ook
een te gevoelig onderwerp om ons nu al druk over te maken. Eerst maar
eens de changes inzichtelijk maken.

Mvg,

Bas

--
GnuPG: 0xE88D4AF1 (new) / 0x77A975AD (old)