Zie inline commentaar.

On Thu, 2013-02-28 at 01:46 +0100, Sebastiaan Couwenberg wrote:

> [...]
> pagina toe te voegen, maar ik twijfelde over het nut ervan. Het
> toevoegen van grenzen is een redelijk eenmalig proces, daarna zullen de
> bestaande grenzen aangepast worden. Tenzij er nog nieuwe woonplaatsen in
> het leven geroepen worden zal al het werk het updaten van bestaande
> grenzen omvatten. Het is leek mij nuttiger om dat proces te gaan
> documenteren wanneer alle ontbrekende grenzen waren toegevoegd. Daar is
> het nu dus wel tijd voor aan het worden, maar ik zal hoogst
> waarschijnlijk nog even procastinaten. Want ik wil mijn tijd nu nog even

Dit lijkt mij inderdaad een eenmalige klus. Zou jammer zijn van je
energie om het uitgebreid te documenteren.

> [...]
> een woonplaats word ingetrokken dat men deze opnieuw kan benoemen maar
> dat de woonplaatscode afwijkt, of dat de woonplaatscode niet afwijkt
> maar voor een andere naam is gekozen.
>
> Maar het lijkt ook dat een gewijzigde woonplaatscode een indicatie is
> dat de geometrie is aangepast en er ook een nieuwe geometrie is bij
> gekomen. Een aangepaste geometrie is ook mogelijk wanneer de
> woonplaatscode niet is gewijzigd maar de begin datum wel, dat is de easy
> case.
>
> Ik ben wel benieuwt hoe de verschillende processen achter de schermen

We zullen het in de praktijk zien. Zoveel verandert er volgens mij niet.

Eén puntje wil ik wel in overweging geven: Als iemand netjes de
officiële naam opgeeft in bijvoorbeeld nominatum, dan zou het wel zo
prettig zijn als de bijbehorende plaats dan ook wordt gevonden.

> [...]
> niet zo [3], en voor Elst juist weer wel [4].
>
> [2] http://mirror.openstreetmap.nl/woonplaatsbesluiten/Hoogeveen
> [3] http://mirror.openstreetmap.nl/woonplaatsbesluiten/Schermer/
> [4] http://mirror.openstreetmap.nl/woonplaatsbesluiten/vrom/Rhenen.pdf
>
> Misschien zijn de betreffende gemeentes wel bereid om een nieuw
> woonplaatsbesluit uit te vaardigen zodat wooonplaatsen hernoemt kunnen
> worden.

> Huidige status:
>
> done: 2000, TODO: 484, Total: 2484 (complete: 80.5152979066023%)

Als ik het goed heb, zouden het er 2500 moeten zijn. (2505
woonplaatscodes als je de 'dubbelen' mee telt).

> [...]
> in de provincie plus alles daaromheen. Ik gebruik daarvoor een aantal
> overpass queries om alle relaties (en alles wat daaronder hangt)
> getagged als boundary=* en land_area=administrative op te halen binnen
> de boundingbox van de betreffende provincie.
>
> Maar hiermee heb je niet de waterway=river wegen die vaak over grenzen
> getrokken zijn, en de verschillende highways, buildings e.d. Als je alle
> mogelijkheden wilt afvangen moet je alle data binnen de boundingbox
> ophalen en dat is al snel teveel voor een grote stad laat staan een hele

Als de rivier de officiële grens is, betwijfel ik of je grens en de
rivier moet loskoppelen.

> [...]
>
> Voor de BAG panden is hij ideaal, hoewel je maar 1 pand per keer kan
> upgraden kost het wel aanzienlijk minder tijd om de tags en geometrie te
> mergen

> For the record, Replace Geometry (Ctrl+Shift+G) is onderdeel van
> utilsplugin2:
>
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/utilsplugin2#Replace_Geometry_.28Ctrl.2BShift.2BG.29

> Het enige nadeel aan type=boundary is wat mij betreft dat hier standaard
> een warning voor getoond word in OSMI. Maar omdat deze super eenvoudig
> uitschakelen is, het dat redelijk een non-argument.

Als type=boundary de officiële standaard is, is dat in mijn ogen een bug
in OSMI die binnenkort wel verleden tijd zal zijn.