In onze fietsrouteplanners nemen wij een malus mee voor iedere knoop. Hoe hoog die is is afhankelijk van het gekozen profiel, bij "kortste route" is die kleiner (bijna 0) dan bij "makkelijk te vinden" (het hoogst). In beide gevallen voorkom je rondslingeren tussen parallele wegen om een net enkele meter kortere route te krijgen.
Wij hadden in het begin ook een extra hoge malus voor stoplichten, maar die er weer uitgehaald omdat het niet altijd zo is dat het goed is stoplichten te mijden. Drukke wegen kan je soms juist beter (en sneller) kruisen bij stoplichten.
Wij zijn verder samen met de NHTV bezig met een project "BikePrint", waarbinnen wij gps-tracks van fietsers mappen op OpenStreetMap en zo snelheden en vertragingen bepalen op dezelfde manier als ook TomTom en Navteq dat doen. In eerste instantie om hier beleidsinformatie mee te creeeren (waar kan de gemeente doorstroming fiets verbeteren), maar ik kan me goed als bijproduct een dataset voorstellen historische fietssnelheden op OpenStreetMap om zo de routing te verbeteren.

Groeten Dirk

> de OSM routeplanner bouwers zijn niet de eersten die hier tegenaan lopen. TomTom gebruikt de historische data over een weg om de “gemiddelde” snelheid te bepalen en daarmee de geschatte reistijd (en dat
> is behoorlijk nauwkeurig). Die dynamische gegevens zullen voorlopig wel buiten bereik van OSM zijn, maar wat je zou kunnen proberen is het effect van stoplichten op de route mee te nemen. Bijvoorbeeld: 1
> [...]

Disclaimer

De informatie opgenomen in dit bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien u dit bericht onterecht ontvangt, wordt u verzocht de inhoud niet te gebruiken en de afzender direct te informeren door het bericht te retourneren. De afzender sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit elektronische verzending.