Jag har följt OpenStreetMap en längre tid men inte tagit tillfälle i
akt att köpa en GPS, främst på grund av ekonomiska skäl men känner nu
att det är dags att prioritera detta. Det jag främst vill bidra med är
information till http://www.opencyclemap.org/ . Framförallt gäller det
alltså cykelstråk och förhoppningsvis lite längre sträckor som till
exempel Sverigeleden här i norr som inte är speciellt väldokumenterad.
Sedan det andra är löpspår men här i Luleå är det redan väl taggat, så
i dagsläget är inte behovet så stort.

Jag har nu några funderingar som jag söker svar på.

1) Jag tränar väldigt mycket så jag undrar om det finns någon
GPS/GPS-klocka (helst med pulsmätning) som går att använda till att
skapa spår till OpenStreetMap med tillräckligt bra kvalité?

2) Vilka är de bästa alternativen för mjukvara till Linux? (Ubuntu
10.10 sitter jag på för tillfället).

3) Efter att jag bläddrat runt bland wikisidorna på
http://wiki.openstreetmap.org så känns det som att det är väldigt
mycket som kan gå fel med så många taggar, relationer och
indexeringar. Har ni några tips på bästa sättet att komma igång så
snabbt som möjligt och har ni tips på någon "kom-igång" guide?

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt