On Thursday, August 04, 2011 at 12:51 CEST,
     Johnny Blästa <johnny.bla...@gmail.com> wrote:

> Tvivlar att det här är satellitbilder, känns mer som flygbilder och
> då blir höghus lite sneda och konstiga.

Jo, de flesta hus kommer ju inte att fotas precis uppifrån så viss
förvrängning blir det. Det som är förbryllande med Bengts exempel är
att det är två närliggande hus med samma geometri som ser ut att vara
fångade på samma foto men som ser ut att ha olika förvrängning av
perspektivet. Det tycker jag inte verkar rimligt -- vilken fotovinkel
skulle kunna ge ett sådant resultat? Ett lutande tak kan förklara en
del, t.ex. övre vänstra hörnet på väg 124521853, men borde vi i så fall
inte se samma förvrängning av väg 124521835 som bara är fem meter
västerut?

Vet inte hur det fungerar med satelliter, men som Johnny säger så
handlar det nog om flygbilder.

(Att döma av Bing-fotona ser det förresten ut som Mäster Karls vägs
återvändsgränder avslutas med vändplatser, men några sådana finns
inte utmärkta i OSM.)

--
Magnus Bäck
ba...@swipnet.se