Och då passar jag på att berätta att renderar en egen MTB-karta med
Maperitive. Har utvecklat ett pythonscript som gör att jag kan hålla
åtminstone hela Sverige uppdaterat, med full planet-indata.

Re-rendering sker kontinuerligt och datanedladdning sker regelbundet.
Processen är helautomatiserad. Har en dedikerad dator till ändamålet.

Tar ett par veckor (på min urgamla dator) att rendera hela Sverige initialt
i zoom level 9-16 och därefter renderas områden om kontinuerligt enligt en
prioriteringslista som räknas fram utifrån mtb-relaterat datainnehåll.

Se exempel:

http://zvenzzon.mine.nu/mtbmap/map.html?zoom=12
<http://zvenzzon.mine.nu/mtbmap/map.html?zoom=12&lat=59.44803&lon=15.05994&l
ayers=B0T0F> &lat=59.44803&lon=15.05994&layers=B0T0F

Jag tror att skoterkartan och denna MTB-karta kan vinna på att utbyta
erfarenheter kring rendering av större områden med maperivite.

Vill också uppmuntra cyklister och andra friluftsmänniskor att använda
taggar såsom route=mtb, mtb:scale=* och surface=*

Då kan kartan bli riktigt rolig.

Se taggningsschema:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountainbike

mvh