Jag använder den Häradsekonomiska kartan mycket, den är 95%:igt tillförlitlig
vad gäller namn på geografiska platser. Småorter, Byar, Öar, Vikar, Fjärdar,
Uddar med mera. Vissa av dessa platser är i princip omöjligt att ta reda på
namnet på utan att typ knacka dörr. (Eller "fuska")
Ekonomiska Kartan 1957 får man inte använda som jag förstått det, då den inte
är 70 år eller äldre. Annars skulle den hjälpa väldigt mycket.
Sen om man har tur kan man kanske hitta någon stadskarta från sekelskiftet
bland "Lantmäteristyrelsens arkiv" och därmed få byggnader, gatunamn och allt
möjligt. Känner man till området är det ju enkelt att avfärda sånt som inte
finns kvar.
/Odd