Hejsan!

Min guide beskriver bara hur jag gör i JOSM då det är det jag använder. Någon
annan får berätta hur de gör i Potlatch. :)

Jag brukar i alla fall använda OSMIs licens vy för att hitta områden eller
objekt som är "smutsiga". Är det ett stort område så laddar jag ner det
manuellt i JOSM är det bara enstaka objekt så klickar jag på objektet i OSMI
och sen på "edit in JOSM" ikonen så plockas rätt sak in automatiskt.

När jag väl har ett område eller objekt i JOSM så brukar jag köra License Check
med licenspluginet som finns till JOSM. Därefter tar jag bort och ersätter
smutsiga noder (de med röd ring) i vägarna. Om själva vägen är smutsig så
kollar jag med Deep Diff (länkas som sagt både från OSMI och i JOSM) för att se
vilka taggar som är rena. Därefter tar jag bort vägen men lämnar noderna
(Ctrl-Del i OS X… möjligtvis Alt-Del i Windows/Linux). Sedan ritar jag in vägen
pånytt och skriver in de taggar som är rena eller som jag anser är OK att ta
med.

Jag brukar rensa allt som även om det bara är ljusgult eller oranget så är man
på den säkra sidan. Kanske onödigt arbete men går så pass snabbt så jag brukar
ta mig tid att gör det. Sammanfaller oftast med att jag putsar upp objektet
samtidigt så det går på ett ut.

OBS! Gäller att även se till att relationer följer med så man inte förstör
vandringsleder, cykelrutter, bussrutter eller liknande.

Gäller även att se till att man ansluter vägar så ruttning fungerar nu när
http://map.project-osrm.org/ har blivit så bra. :)

På ställen där det inte finns kartunderlag så får man leta upp GPS spår som går
att använda.

POIs brukar jag inte rengöra om jag inte själv vet vad som gäller.

Oftast brukar jag också passa på att snygga upp allting och kanske rita in lite
nya vägar, cykelbanor, landuse=residential och annat nyttigt när jag är i
farten.

Sist men inte minst, se till att flygfoton är kalibrerade m.h.a. GPS spår innan
du börjar rita. ;) Finns det inte GPS spår men existerande vägar så brukar jag
faktiskt använda http://tools.geofabrik.de/mc/ och jämföra med Googles eller
Bings kartvy för att se om de existerande vägarna är kalibrerade. Finns säkert
någon som kan opponera sig mot det. :P Är dock ytterst sällan som det inte
finns vettiga GPS spår att kalibrera med

/Joakim