Hej hej,

För ett bra tag sedan upptäckte jag att Skånetrafiken erbjuder
XML-formaterad trafikdata via sin hemsida ([1]) och sedan dess har jag
funderat på att knåpa ihop en liten visualisering av busstrafiken i
Lund. Det dröjde men för någon vecka fick jag äntligen tummarna loss
och började jobba lite smått på detta. Resultatet så här långt är inte
så imponerande men jag har laddat upp en grov liten video [2] som
kanske kan vara smått roande. Min förhoppning är naturligtvis att
utöka till alla bussar i Lund och gärna mer. Kanske också en webbsida
som gör realtids-visualisering...

Hursomhelst, när jag började pyssla med detta projekt så upptäckte jag
snabbt att de befintliga rutt-relationerna (taggade type=route,
route=bus) i Lund är svåra att arbeta med på ett enkelt sätt.
Problemet för mig är främst att varje sådan relation innehåller både
turen "A till B" och "B till A" (ex. "Annehem till Värpinge by" och
"Värpinge by till Annehem" för buss 2) och användningen av forward,
backward, forward:stop, backward:stop, osv. är inkonsekvent. Samma med
placering av hållplatser -- på eller vid sidan om vägen. Dessa problem
gör det svårt luska ut hur bussen faktiskt kommer röra sig över tid.
Ifall man nöjer sig med att rita upp rutt-sträckningen och
hållplatserna statiskt (i stil med [3]) så är det däremot inget större
problem.

På grund av detta provade jag att konvertera buss-rutterna 2 och 4
till public_transport-taggarna (dokumentation i [4] och [5]) vilket
visade sig funka mycket bra i.o.m. att bussruttens turer uppdelas så
att "A till B" och "B till A" hamnar i separata relationer. Därmed
försvinner behovet av backward- och forward-roller vilket gör
relationerna lättare att hålla konsekventa och arbeta med
algoritmiskt. För referens så är min fil med relationerna för buss 2
och 4 tillgänglig i JOSM-format [6]. Ladda helst inte upp den till
OSM.

Min fundering är, finns det generellt intresse av att uppdatera rutt-
relationerna till public_transport? I min mening är det väl värt det
men det kommer innebära en del arbete.

En annan sak som fattades för att implementera visualiseringen är
ref-taggar. Skånetrafiken har unika referenser för varje hållplats,
exempelvis har Allhelgonakyrkan referens 81040 och Botulfsplatsen
referens 81700. Det är enkelt att skrapa dessa referenser från
Skånetrafikens hemsida men är det OK att göra detta och lägga till
OSM? Alternativt, känner någon för att höra med Skånetrafiken ifall de
kan dela med sig detta material? De kanske också kan dela med sig
hållplatspositioner och annat material (med nog data vore det kanske
t.o.m. möjligt att skapa och uppdatera public_transport-relationerna
automatiskt). Om inte dessa val är möjliga, vet någon ifall dessa
referensnummer står någonstans på hållplatserna så att man kan göra
lite gammaldags fotarbete? Är inte i Skåne för tillfället så jag kan
inte gå ut och kolla...

Blev lite långt det här, hoppas du inte somnat :-)

Robert

  [1]: http://www.labs.skanetrafiken.se/
  [2]: http://rycee.net/lundabussar.mkv
  [3]: http://osm.org/go/0NctSWB?layers=T