Den 16 maj 2012 19:09 skrev Joakim Fors <joa...@joakimfors.org>:

> Enligt http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Public_Transport
> så ska namn, ref etc ligga i stop_area relationen och platform samt
> stop_position vara tomma på metadata. Om ingen stop_area relation finns så
> hamnar namn, ref etc på endera platformen eller stop_position noden.

Nja. Det står faktiskt inte att de skall vara tomma. det står att om
namn etc. finns på stop_area-relationen så är de valfritt (optional)
att lägga in det på stop_position/platform.

>Läget ingår väl även i namnet så det blir t.ex. name=Tage Erlanders väg A,
>eller ska det vara med A inom parentes som t.ex. vid centralstationen?

Läget ingår ju i namnet på platformen som någon nämnde tidigare men
inte nödvändigtvis stop_area relationen eftersom de kan innehålla en
massa platformar. Den lösning som också föreslagits tidigare känns mer
logisk. Bara namnet på hållplatsen i stop_area relationen och sedan
lägesnamnet på de olika platformarna i relationen.
(sedan för att få en rendering på transport-map lagret på
openstreetmap.org samma namn på stop_positionerna och även
highway=bus_stop eller railway=tram_stop detta som en temporär lösning
tills transportmap förhoppningsvis skulle stödja pt-schemat i
framtiden (jag/vi hoppas på det iaf.))

> Ex: http://www.openstreetmap.org/browse/relation/2185962

I just detta fallet kan du ha rätt? Vad tycker ni andra? Eftersom vad
jag kan se det inte finns mer än en platform. Vädligt ovanligt fall
dock skulle jag säga.

här är några relationer jag har gjort (dock behövs det säkert lite tillfixande).
Saker jag anser borde ifrågasättas på ovan relation:
1. Läge A borde kanske bara vara A?
2. ref kanske borde läggas in på en del?

Saknas stop_area på många av stopplatserna (av den enkla anledningen
att jag inte gjort dem än..)

http://www.openstreetmap.org/browse/node/1313438793
Detta är en nod som jag inte gjort någon stop_area på än.. Detta är
ett speciellt fall i göteborg där samma hållplats har två namn.
(varför är jag inte helt 100% på men tror det är för att det skall stå
olika namn på trean och femman som sluttposition då de kör olika vägar
dit. (trean kommer in norrifrån och femman söderifrån och sedan vänder
båda och kör tillbaka)). Dock så om man kollar lägerna så heter läge a
och b kålltorp. Läge C-J torp (finns inget läge A eller B för torp).
Skulle detta vara en eller två stop_areor? Om en vad skulle den heta?
Gör man en sökning på västtrafiks ruttplanerare som kräver byte från
trea till femman lägger den in att du behöver gå under hundra meter
mellan hållplatserna).

> … började grubbla lite då jag tänkte fixa till lite här i närheten. :)

Grubbla är bra :)

> Undrar även över korrekta värden på operator och network. Finns redan taggade
> på vissa men kan vara bra att bekräfta det också.

Jag med.. På femmans spårvagn har jag lagt in Västtrafik på båda. Dock
pendelpågen i GBG körs an DSB tror jag men på uppdrag av västtrafik?
Eller är det ett lika samarbete? I vilket fall vad borde det vara på
dem? operator=DSB och Network=Västtrafik?

Tror ni har nåt liknade mellan Skånetrafiken och Lunds kommun för era
stadsbussar tillskillnad från regionsbussarna som sköts helt av
Skånetrafiken? (hur viktigt är detta förhållande när vi lägger in
detta i osm?? I båda fallen är det ju Västtrafik / Skånetrafiken man
som kund ser?)

MvH Thod