> I övrigt har jag två egna försök på stop_area:
>
> http://www.openstreetmap.org/browse/relation/2186012
> http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1708836
>
> I den senare ingår stop noderna i en halvfärdig public_transport
> route_master med två routes.

Ser kanonbra ut!

Angående taggningen så tycker jag det vore OK att ha "ref" bara på
plattform-noden och inte i stop position-noden. Onödigt att duplicera
taggen och dessutom så kan ju en stop position delas av flera
plattformar. På samma sätt borde det räcka med "zone:skånetrafiken" i
stop area-relationen. Jag utgår från att det inte finns något exempel
på en hållplats som har plattformar i olika zoner...

Dupliceringen av data skadar förstås inte men eftersom ref- och
zone:skånetrafiken-taggarna inte använts tidigare så behöver vi inte
oroa oss för bakåtkompatibilitet. Bättre då att optimera för minimal
arbetsinsats :-) Den enda tagg-dupliceringen som behövs av
"legacy"-skäl är väl name på stop_position/bus_stop?

Robert