29 maj 2012 kl. 16:46 skrev Robert Helgesson:

> Vad är problemet med ref:scb=* eller ref:se:scb=* som jag föreslog
> tidigare? Vad jag kan se så tilldelas tätortskoden också av SCB så
> samma tagg-nyckel (ref:se:scb) borde funka för län, kommun och tätort.

+1! Den hade jag missat!

Eftersom det finns knappt 2000 tätorter och jag bara har så mycket tid skrev
jag en liten snurra som letar upp tätortsnoderna åt mig.  Detta görs  via
overpass där jag ställer en fråga som söker med bbox uträknad från polygonen
från OSMs kommungränsen som tätorten tillhör. (Problemet är bland annat att det
exempelvis finns så där 20 olika orter med namnet Lund runt om i landet.)

Vad jag noterar är att min snurra inte lyckas hitta många av tätorterna då
noden ligger utanför den kommungräns som är definierad i OSM. Jag antar att
detta beror på osäkerheten i OSMs kommungränser.

Ett konkret exempel är Brevik, Lidingö kommun (se:ref:scb=0186) (node=
52199009) som befinner sig på 59.3474836, 18.2043939 medans en bbox av Lidingö
kommuns polygon blir  <bbox-query into="_" s="59.3244213" n="59.3950043"
w="18.1270885" e="18.1754842"/>.

Om jag förstått och gjort allt rätt så borde alltså Lidingö kommuns gränser
vara större. Men jag kan både ha gjort något fel eller missförstått något.

Frågan är om jag skall göra något åt detta?  Vill inte gå in och redigera
kommungränserna hej vilt baserat på min snurra men kanske jag skall dokumentera
avvikelserna på något sätt? Hur tycker ni att sådan dokumentation bör se ut
eller innehålla?

                kalle