Den stora fördelen med en liten smidig separat GPS-modul är att man kan placera
den på ett bra ställe där förutsättningen för god mottagning finns.

Bra ställen som funkar för mig är:

Till fots:
I hatten
På kepsen
Under mössan

Cykling:
På cykelhjälmen
På axelremmen till en ryggsäck.

Bil:
Längst fram inne i bilen alldeles under vindrutan.

I ryggsäcken, bröstfickan, jackfickan eller byxfickan fungerar det ej något
vidare på pga. att signalerna är blir (från vissa satelliter) skuggade av egna
kroppen...

Själv använder jag en Globalsat blåtands GPS med SIRF III chip. Har med
programmet sirfdemo[1] stängt av "funktionen" track smoothing för ännu bättre
repeterbarhet mer sann och mindre filtrerad data.

Mvh

[1]
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=25575 Obs använd på egen
risk!