Hej,

> Även om det verkar vara en bra idé att köpa en handhållen gps på sikt känner
> jag inte för att lägga ut de pengarna i dagsläget.
>
> Att köra en gps-logger med blåtand kopplad till mobilen känns mest
> attraktivt just nu i och med att det går att använda den istället för
> inbyggda enligt tipset på app av  Stefan Henrikson. Det känns faktiskt som
> att vinsten med att köra helt handburen gps blir ganska liten jämfört med
> att köra separat gps via bt till Smartphone som har bra kartappar. Telefonen
> jag har (SGS3) har dessutom riktigt bra batteritid så det är lugnt att
> [...]
[..]

Om jag ska passa på att vara lite motvalls så är min personliga
erfarenhet inte att dedikerade GPSer fungerar bättre än sådana som är
integrerade i telefoner. Jag har visserligen inte själv ägt någon av
premium-modellerna, men de gånger jag haft kontakt med sådana har jag
inte upplevt att jag fått bättre fixar eller spårloggar (däremot har
det ibland funnits andra detaljer jag uppskattat och blivit imponerad
av).

Blåtandsdosor har jag inte haft någon kontakt med, men i allmänhet
tror jag att förutom de riktigt dåliga mottagare (som säkert finns,
bara det att jag inte känner till någon) tror jag det är alldeles för
många och komplexa faktorer som avgör hur bra fixar man får, så jag
betecknar det i allt väsentligt som slump nuförtiden.

Vad jag däremot vet är att jag tycker två spårloggar är bättre än en.
Om du inte har köpt en dosa än så föreslår jag att du ser till att den
du skaffar kan logga till internt minne (men gärna kan tömmas och
hanteras av din telefon), så att du kan få ut två spårloggar från
samma tur.

  /Pontus