Jag kan nog tänka mig att argumentera för att OSM till viss del börjar
bli överdetaljerat. Sådant som öppettider och vilken mat som serveras
på en viss restaurang känns inte riktigt som data för en öppen karta,
men å andra sidan blir det svårt att argumentera för att ta bort redan
befintlig data. Precis som med Wikipedia är det dock data som denna
som är väldigt svår att hålla uppdaterad, och OSM:s trovärdighet hålls
inte direkt upp av att någon litat på info om öppettider som sedan
visat sig ändrats i verkligheten.

I normala fall är det kanske ingen fara, men i specialfall som apotek
eller akutmottagningar kan det ha betydelse. Exempelvis har jag för
säkerhets skull tagit bort emergency=yes på ett par vårdcentraler som
jag inte tror har någon akutmottagning, eftersom det är bättre att
inte tillhanda felaktig men potentiellt livsviktig information, än att
ha med den när man inte kan garantera dess korrekthet.

/Andreas