Hej,

Essin uppmärksammade #osm.se om det där för en tid sedan men ingen har orkat
eller haft möjlighet att göra något åt det. Finns väl flera problem med både
CORINE importen och den senare redigeringen som haft sönder den.

- Om jag inte minns fel var CORINE datan en massa enorma multipolygoner. Detta
leder till väldigt orobust geometri som enkelt förstörs av någon
oförsiktig/ovan användare och sen kan vara svår att reparera. Man bör, IMHO,
med fördel använda ett flertal mindre fristående enkla polygoner då man ritar
skog eller annan "landcover" data. Enklare att redigera i efterhand och stora
områden "ödeläggs" inte p.g.a. fel.

- Den senare användaren har ritat runt lite med P2 och gjort en ännu större
polygon utan desto fler detaljer. Gissar att han stött på någon del av CORINE
multipolyn och helt kallt tagit bort den i ovetskap om konsekvenserna.

- "Någon" borde sätta lite (mycket) tid på att gå igenom området och försöka
trixa till en blandning av CORINE datan som redan är importerad med den nya
datan som på vissa ställen är mycket mer exakt (inkluderar ledningsgator etc)

Kan väl till slut flika in med att CORINE data är mycket inexakt på de flesta
ställen och kan oftast med fördel ersättas av handritad data. Kräver iofs att
det görs med viss försiktighet så inte hela landsdelar blir utan skog. Omvänt
gäller det för den som importerar CORINE (eller annan data) att göra det på ett
robust sätt. Dvs inte multipolys som är flera 100 (1000) km^2 stora.

Kunde i vanliga fall själv sänka lite tid på att fixa till det men har min 24"
nerpackad för tillfället och jag tänker inte leka JOSM ninja på en 13" 1280x800
skärm. :P

/Joakim