Jag har jobbat lite med min kartstil, utvecklad för att minimera plottrighet,
samt för att fungera bra tillsammans när man ritar polygoner eller placerar
ikoner i kartan med färgskalan grönt-gult-rött.  Mitt stora problem är att jag
är programmerare och inte gränsnittsformgivare. ;-)

Det skulle vara juste om några orkade ta sig tid och titta på lite områden de
känner till, jämföra med OSMs standardstil för att säga om det är något viktigt
som saknas, ser konstigt ut, om den trots allt är plottrig, eller har några
andra kommentarer.

Nya versionen finns på <http://keb.kodapan.se/keb.html> och TileMill-projektet
ligger på <https://github.com/karlwettin/tilemill-style-hydda>.

Vill någon jämföra med den gamla versionen så finns den på
<http://osm.kodapan.se/>, datan är dock ett par veckor äldre på denna server.

Primärt har jag hållit på med:

* Namn på place=island och place=islet, vilket är väldigt plottrigt i
välkarterade skärgårdar med OSMs standardstil. Är i min stil baserat på storlek
och zoom om det är en polygon och inte bara en punkt. Se exempelvis Fjällbacka
skärgård <http://keb.kodapan.se/keb.html#zoom=18&lat=58.600715&lon=11.209431>.
Jag är dock lite missnöjd med dubletter av text som i Skeppsholmen i Stockholm
<http://keb.kodapan.se/keb.html/#zoom=14&lat=59.32767&lon=18.11366>. OSMs
standardstil har samma problem, om någon har en potentiell lösning så lyssnar
jag gärna.

* Namn på landuse=residential, vilket folk verkar använda till lite allt
möjligt. Jag försöker framförallt få fram namn på bostadsområden vid rätt
zoomnivå men inte få fram massa kvartersnamn och husnamn vid låg zoom. Se
exempelvis kvarteren i Malmö
<http://keb.kodapan.se-keb.html#zoom=18&lat=55.60542&lon=13.027411> och jämför
med bostadsområdet Högadal i Karlshamn
<http://keb.kodapan.se/keb.html#zoom=14&lat=56.1822&lon=14.86377>.  Hur många
har egentligen koll på kvartersnamn? Jag tycker personligen att de tillför
något då de kommer innan husnummerna dyker upp. Jag vet inte, kanske blir det
lite plottrigt när kvartersnamn dyker upp så tidigt och överallt som i Malmö?
Det är lite en avvägning mellan att hantera mindre bostadsområde och större
kvarter.

* Pirer och liknande vattenobjekt saknades i den gamla.

* Husnummer och husnamn saknades i den gamla.

* En del natural och landuse i form av viss skog, buskage, koloniområden, etc
saknades i den gamla.

* Stadium och pitch. Den här petade jag länge på och är fortfarande inte nöjd.
Vet dock inte vad jag skall göra. Se exempelvis Örjans vall i Halmstad
<http://keb.kodapan.se/keb.html#zoom=17&lat=56.685247&lon=12.86884>.
Fotbollsplanerna försvinner ganska snabbt när man zoomar ut, men det blir
väldigt plottrigt när det är mindre pitches som ligger trångt som skall
renderas vid låg zoom. Kanske man kan få till något genom att ha lite annan
färg, ram, eller så vid lägre zoom. Det är svårt.

Vidare har jag pillat en del på när olika sorters vägar dyker upp och
försvinner. Det finns en del användarekommentarer om detta på osm.kodapan.se,
jag har dock fokuserat på att se hur det beter sig i välkarterade områden och
tycker att de implicita vägarna mellan byggnader fungerar väldigt bra. Tar
gärna emot kommentarer om just detta.

                        kalle