Date: Mon, 23 Jun 2014 10:48:53 +0200
From: fredrik.ramsb...@gmail.com
To: talk-se@openstreetmap.org
Subject: Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

Jag har allmänt filosofin när jag karterar, och pratar om kartering, att
eftersom vi aldrig kommer uppnå hundraprocentig datakvalitet ändå, så är det
bättre att man karterar och får det 95% rätt, än att man helt avstår att
kartera för att man har någon liten osäkerhet kring om det blir helt rätt. Är
man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket gjort. Och
jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad typ, än att
den inte finns med alls.

På midsommarafton tog jag en promenad i ett område som är nytt för mig, och
fann att en vägbit som fanns på kartan inte fanns och rimligen aldrig kan ha
funnits i verkligheten. Det störde mig inte att det var fel på kartan, men jag
rättade det förstås.

I denna fråga innebär min filosofi att jag hellre lägger in ett gatunamn från
en 15 år gammal källa, än avstår för att det kanske har ändrats. Om någon
senare upptäcker att gatunamnet har ändrats får denna person förstås gärna
uppdatera informationen.

/Fredrik

Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det förekommer dock
fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp Backmansgatan på två
sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera andra källor
för att reda ut vilken stavning som är korrekt.

Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta flera
vägnamn ifrån samma karta kan nog närma sig det.
Däremot tycker jag inte man ska vara så rädd för gamla kartor. På 15 år har
inte så mycket hänt, men för säkerhets skull bör man nog ändå kontrollera att
vägnamnen fortfarande stämmer mot moderna källor innan man lägger in dem.

Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i Sverige,
utan att skapa några licensproblem?

Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri att
användas efter 15 år:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
 . Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?

Mvh,
/Fredrik