> Hej,
>
> Givet att jag har “gatunamn”, “husnummer”, “uppgångsbokstav”, “postort”,
> “tätort/småort”, hur skall jag då på bästa sätt använda addr-taggar?
>
> "Gatan 123 B, Årsta, Sverige"
>
> addr:street=Gatan
> addr:housenumber=123 B
>
> Jag vill verkligen separera på uppgång och husnummer.

Jag tycker inte det är en bra idé att separera en eventuell bokstav
från resten av addr:housenumber. I mitt tycke så hör de ihop. Det
finns ju fall, åtminstone här i Stockholm, där du har Storgatan 10,
Storgatan 10A och Storgatan 10B som adresser på distinkta fastigheter.
Att dom alla tre skulle ha addr:housenumber=10 låter inte rätt.

/Markus