> On 26 Oct 2014, at 19:45, Erik Johansson <erjo...@gmail.com> wrote:
>
> Husnummer/portnummer kan väl mycket väl vara samma sak?

Jodå, och det fortsätter de alltså vara.

addr:street=Storgatan
addr:housenumber=10B

> Som Markus säger om adressen är Storgatan 10B så betyder det inte att
> uppgången är "b". Även om det är samma byggnad så är jag tveksam till om man
> någonsin kallar uppgången för B.

Jag har haft behov av separationen förr och vill inte förlora kunskap som kan
gå förlorad nästan gång jag är ute efter det. Jag vill alltså utöver
addr:street och addr:housenumber ha två nya fält som innehåller husnummer 10 i
ett och uppgång B i ett annat. Och 10B finns alltså kvar som vanligt i
addr:housenumber.

I Malmö finns det exempelvis SJ-husen som har väldigt underliga uppgångar som
det refereras ordentligt till på väldigt olika sätt. Slussgatan 14 är hela
huset, men ofta bor folk i 6:an, mäklare annonserar ut 14:6, osv.

Att separat veta att det är 14 respektive 6 skulle exempelvis potentiellt
förbättra för en Geocoder, och en bra sådan för Sverige är just vad jag i
förlängningen vill göra med OSM.

Så jag vill verkligen lägga till dem. Ponera att man gör det, vad kallar man då
taggarna?

addr:se:husnummer: 14
addr:se:uppgång: 6

Kanske?