> Jag hade alltså tänkt att en nod skulle se ut så här:
>
> addr:street=Storgatan
> addr:housenumber=10B
> addr:house:number=10
> addr:house:uppgång=B
>
> Det skulle alltså förbli som alltid förr, men jag vill även lägga till två
> taggar, en med enbart husnumret och en med enbart uppgången.

Husnummer/portnummer kan väl mycket väl vara samma sak? Som Markus
säger om adressen är Storgatan 10B så betyder det inte att uppgången
är "b". Även om det är samma byggnad så är jag tveksam till om man
någonsin kallar uppgången för B.

Jag förstår att man kan vilja göra sådant här i vissa tätbebyggda
områden för att slippa rendra 123A-F, men det kommer bli väldigt
godtyckligt.

När liggande fråga hur hanterar ni ingångar med namn/nummer, e.g.
skolor/kontor har oftast namn på entréer som "A1" eller "röd".