Först vill jag bara poängtera att hänvisa till en wiki som inte är uppdaterad blir ganska menlöst eftersom man inte vet vad som är uppdaterat eller inte. Av alla mail jag fått det senaste så kan jag bara konstatera att antingen är man lite krass på att förmedla en gemensam hållning eller så sitter ni på olika åsikter. Alternativet är att jag är fullständigt dum i huvudet som inte förstår detta inofficiella/officiella "enkla och uppenbara" klassningssystem.. Jag utesluter inte det sista alternativet! ;)

Ena stunden så får man indikationer på att om verkligheten är sådan att en vägstandard inte motsvarar klassningen enligt vägnummer så kan man flytta en klass upp eller ner. Sedan kan man av annan få intrycket att så får inte ske då det måste vara konsekvent, vilket jag kan förstå till en viss del så länge det är pragmatiskt användbart.

Motorväg och Europaväg/Stamväg är det ju inga frågetecken på, så de klasserna lämnar jag åt sidan så länge. Jag ställer nu frågorna utifrån den listan som jag nu ser Andreas Vilén har skickat med i mailtråden.

highway = secondary
Uteslutande primär länsväg med referensnummer 100-499, inga upp eller nedklassningar. Korrekt?

highway = tertiary
Uteslutande sekundär och tertiär länsväg med referensnummer 500 och över, inga upp eller nedklassningar. Korrekt?

highway = unclassified
Enskild väg utan referensnummer då oklassificerade vägar är per definition inte länsväg med referensnummer. Korrekt?

Om alla dessa klasser ovan är korrekta så ser jag ett problem ute på landet i verkligheten där man möter en labyrint av vägklassen "tertiary". Ingen möjlighet att se skillnad på länsvägar av typen enfilig grus/asfaltsväg eller en mindre tvåfilig väg som är lokalt/regionalt viktig. Den tvåfiliga sekundära vägen kanske inte är viktig där du bor, men av erfarenhet så kan jag förmedla att den klassen är iallafall viktig för många mindre orter i Småland och även Östergötland där den i många fall utgör "huvudleden" för servicetransporter till mindre orter.

Förslag
Eftersom man i nuvarande klassningssystem har satt egna klasser på Europaväg och Riksväg så utgår jag från att detta klassningssystem baseras på hur pass viktig en väg är och inte dess standard. Detta då dessa vägar kan sträcka sig över flera vägstandarder beroende på när en sträcka byggdes. Det är ju trots allt ingen officiell skillnad sedan 2012 på en riksväg och (primär?) länsväg. Så tekniskt sett kan man likaväl låta en primär väg dela klass med riksväg.

highway = trunk
Europaväg och Stamväg

highway = primary
Primär länsväg och Riksväg som inte är Europaväg eller Stamväg med referensnummer 1-499. (Baserat på vägens betydelse och inte standard)

highway = secondary
Tvåfilig länsväg med referensnummer 500 eller över.
(Ofta

highway = tertiary
Enfilig länsväg med referensnummer 500 eller över.
(Saknar mittenlinjer på vägen)

highway = unclassified
Enskild väg utan referensnummer.

Ur en konsekvent synpunkt så hade det enligt mig varit en bättre ide och ur navigationssynpunkt så finner jag det fungera bättre på de vägar jag hann få in på uppdateringen i OSMand innan mitt "korståg" blev stoppat.

Ett andra förslag som inte skulle kräva så mycket förändringar är:

highway = primary
Riksväg 1-99 som inte är Europaväg eller Stamväg

highway = secondary
Tvåfilig länsväg
Primär och sekundär länsväg referensnummer 100 eller över.

highway = tertiary
Enfilig länsväg (saknar mittlinjer på vägen)
Tertiär länsväg med referensnummer 500 eller över.

highway = unclassified
Enskild väg utan referensnummer.

Det finns förmodligen en del här som har suttit sen tidens begynnelse och redigerat i kartan. Sett, hört och tragglat alla förslag i eviga tangentbordskrig. Ni njuter nu av lugnet innan stormen när jag kommer in och vill förändra. Frågan är hur ni skiljer på en mindre tvåfilig sekundär länsväg och enfilig tertiär länsväg? Har frågan någon betydelse alls enligt er?

Förhoppningsvis är inte klassningen vid det här laget gjuten i sten, sänkt till Marianergraven med 1000 kubikmeter cement dumpad på platsen. För mig är det en avgörande fråga för den pragmatiska användningen av appar som använder data från OSM i navigationssynpunkt.

Detta brev ska ses som ett hopp och vädjan om en förändring så att det på något sätt skall bli möjligt att skilja på tvåfiliga sekundära vägar och enfiliga tertiära vägar. Kanske inte enligt förslagen ovan, men något konstruktivt förslag måste väl finnas? Kanske sitter du med svaret på "mitt dilemma"? Kanske har jag missuppfattat något viktigt som gör detta mail relativt onödigt?

Någon....ge mig hopp om en fortsättning här.

/Tobias

PS. Att hänvisa till JOSM är lite som att hänvisa till Terminalen i Linux för nya konvertiter från Windows när de får problem. Jag tvivlar inte på att den kan göra mycket mer på ett snabbare sätt. Men JOSM har en exkluderande inverkan på folk som vill lära sig. iD-editorn är ju trots allt det första man möts av i OSM och den kan göra det mesta på ett relativt prydligt och enkelt sätt.