Angående tertiär/sekundär länsväg så det finns massor av exempel på sekundära länsvägar som är så smala att inga lastbilar kan mötas och det finns massor av exempel på tertiära länsvägar som är breda tvåfiliga vägar.

Trafikverkets definition på tertiär/sekundär är så vitt jag minns baserad på trafikmängd, men jag undrar om det verkligen stämmer. Ta en titt i NVDB på vägarna kring länsgränsen mellan Jänköping och Västra Götalands län. I Jönköpings län är nästan alla vägar sekundära, men vid länsgränsen till Västra Götaland byter de klass och nästan alla vägar blir tertiära länsvägar. (Åker Jönköpingsborna mer bil?) Så indelningen kan skilja sig stort från län till län.

Summan av detta tillsammans med upphovsrättsproblemet tycker jag utesluter att Trafikverkets sekundär/tertiär indelning används i OSM.

Dagens system ger redan idag utrymme att klassa upp enstaka vägar. Jag har själv gjort det strax norr om Skara på en väg som egentligen är tertiär länsväg men är bred, tvåfilig och ingår som en viktigt länk Skövde-Lidköping förbi Skara. Så ditt alternativ 2 Tobias är i princip så som det är idag.

Sen tycker jag generellt att taggarna width, lanes och maxspeed borde användas mer av routingprogramvarorna än de görs idag då de också är globala och inte är olika från land till land.

Mvh
Joel Grafström