Hej!

Dessutom vill jag ta bort Åkersbergastråket ifrån E18, där det är lagt
> idag. Även om det har state=proposed så är det fel. Politikernas
> funderingar handlar om att bygga en helt ny snabbcykelväg som förvisso
> delvis går längs med E18 men aldrig på den. Dessutom handlar det
> fortfarande mer om drömmar än några konkreta planer och sträckningen är
> långt ifrån fastlagd. Jag tycker det är vilseledande att rita ut föreslaget
> cykelstråk på motorvägen.
>
> --
> Björn

Det finns flera kartanteckningar som visar att state=proposed som det
används nu är förvirrande för en del användare:
http://www.openstreetmap.org/note/358395
http://www.openstreetmap.org/note/492494 och
http://www.openstreetmap.org/note/354206 . Är det tänkt att state=proposed
ska användas för vägar där cykeltrafik kan vara förbjuden eller annars
olämplig, där den fysiska cykelvägen alltså ännu inte existerar, eller bara
för vägar som redan är lämpliga för cykling men inte ännu ingår i ett
stråk? Hur gick diskussionerna när taggen skapades? Det står inte i
teckenförklaringen på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenCycleMap vad
streckade linjer betyder, och den sidan är inte länkad direkt från
cykellagret. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cycle_routes nämner "Routes
are sometimes not official routes pending some negotiation or development
-- the opencyclemap rendering shows these routes dotted." där "development"
kanske skulle kunna tolkas som "bygge av en cykelväg".

Vänliga hälsningar
Essin