M Branting wrote:
> Det finns flera regionala cykelstråk som är tveksamma. Om jag förstått
> saken rätt så ligger "proposed" taggen på själva vägen/stigen, inte på
> relationen. En föreslagen relation som helt saknas idag blir streckad, men
> om man markerar vidare ett cykelstråk på en existerande bilväg sm finns
> idag så kan man inte lägga in proposed.

Jodå, det är relationen som har state=proposed så det applicerar på alla
element som relationen omfattar. Se t.ex. tidigare nämnda proposed cykelstråk
på E4:an i Hägernäs:
  http://www.openstreetmap.org/#map=16/59.4470/18.1244&layers=C

> Cykeltrafik är inte förbjuden men direkt olämplig. (Inga vägrenar, tung
> trafik, stängsel som hindrar avfart annat än på ett fåtal ställen). Här
> måste nog en cykelbana byggas. Men det är missledande att idag markera
> sträckningen som regional cykellled.

Jag håller med. Taggen/värdet "proposed" är en intressant avvikelse från det
vanliga mantrat "map what's on the ground". Jag sympatiserar med viljan att
vara snabb med förändringar, men det finns en risk att vi stjälper mer än vi
hjälper när vi ritar in förändringar som ligger långt fram i tiden.

En lösning skulle kunna vara att tagga planerade rutter olika beroende på hur
cykelvänliga de är idag:
 - Rutter där det redan idag är möjligt och lämpligt att cykla taggas som idag,
med relationen state=proposed
 - På rutter som bygger på att nya vägar byggs eller att existerande vägar
byggs om för att bli lämpliga för cykling, skapas istället en ny väg som taggas
highway=proposed och proposed=cycleway och relationen istället läggs på denna
väg. Då syns inte själva vägen på kartan, men den planerade rutten syns. Ett
exempel:
  http://www.openstreetmap.org/#map=15/52.4131/-9.5952&layers=C
Det blir på detta sätt tydligare att vägen ännu inte existerar.

Visst, det är lite "tagging for the renderer" men det är trots allt 100%
korrekt information och ändamålsenliga taggar och jag tror att det kan minska
risken för missförstånd hos användare.

Det enda ytterligare alternativ jag ser är att helt radera de planerade rutter
som inte redan är lämpliga cykelvägar idag.

--
Björn