Hej.

Jag skulle vilja diskutera hur vi taggar Stockholms läns regionala cykelstråk.

Idag taggas sträckorna i enlighet med vad som anges i
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Stockholm_regional_cycle_network,
 vilket innebär network=lcn och ref="Regionalt cykelnät". Jag anser båda dessa
taggar vara problematiska.

network=lcn
---
Taggningen network=lcn är problematisk eftersom dessa, regionala cykelstråk, är
den högsta nivån av cykelvägnät som finns i länet medan vi i OSM taggar dem som
den lägsta klassen. Stockholms läns regionala cykelstråk är varken små eller
lokala, de omfattar 850 km cykelvägar igenom 26 kommuner och två landskap.

På wikisidan hävdas att det ska vara "lcn" eftersom "det inte finns något mer
lokalt än detta", vilket är felaktigt. Många (alla?) kommuner definierar lokala
cykelnät i flera nivåer under det regionala nätet. Vanligen delas
klassificeringen upp i "Regionala stråk", "Huvudcykelvägar" och "Lokala
cykelvägar".
När dessa huvud- och lokala cykelvägar skall taggas uppstår en
informationsbrist, eftersom det inte finns något sätt att skilja de regionala
stråken från huvudcykelstråken i taggarna.

Extra märkligt blir det när man konstaterar att flera av de cykelnätverk som
taggas med network=rcn är avsevärt mindre, både i totalsträcka och geografisk
utbredning, än Stockholms regionala nät. En annan pikant detalj är att
Nynäsleden (network=rcn) i själva verket är en kort delsträcka av Stockholms
län regionala nätverk (network=lcn)!

Jag föreslår att Stockholms läns regionala cykelstråk istället skall taggas med
network=rcn så att network=lcn kan användas för de mindre och mer lokala
stråken/näten. Det finns ett behov av att kunna hålla isär de olika typerna
eftersom klassningen även innebär bl.a olika grader av vinterunderhåll.

ref="Regionalt cykelnät"
---
Användandet av ref-taggar mer en allmän beskrivning av cykelleder har jag svårt
att förstå hur det har kommit till. "ref" är ju till för referensnummer och
koder, inte namn eller generiska beskrivningar.

Bruket av ref="Regionalt cykelnät" för Stockholms läns regionala cykelstråk gör
att samtliga sträckor blir helt anonyma på kartan, de visas bara med texten
"Regionalt cykelstråk". Det är lite som att ange ref="Motorväg" på det svenska
motorvägsnätet. Fullständigt sant, men tämligen värdelöst.

Wikisidan hävdar att cykelstråkens namn aldrig anges på skyltning och därför är
irrelevant för användare. Det stämmer inte. Dels blir skyltningen sakta bättre
(om än från en tragiskt låg nivå) och dels har namn en stor betydelse för
vägars brukare även utan skyltar. Man behöver kunna benämna vägsträckor för att
diskutera eller beskriva dem. Att väghållarna är/varit dåliga på att skylta
borde inte vara en anledning för oss att ge lika dålig service. Stråken _har_
namn. De borde visas på kartan.

Jag föreslår att Stockholms läns regionala cykelstråk skall vara utan ref-tagg
(eftersom vägarna inte har några nummer) och att name-taggen skall vara
"Stråkets namn (Regionalt cykelstråk)" istället för vad som anges på wikisidan:
"Regionalt cykelnät Stockholm (stråkets namn)".

--
Björn